петък, 14 юни 2019 г.

Ликвидация на Сдружение - процедура как да ликвидираме Сдружение

NB Тази процедура е идентича с тази по ликвидация на Фондация.  Единствено конкретните номера на заявленията в Търговския регистър към Агенцията по вписванията са различни.  Успех!


Ликвидацията на сдружението с нестопанска цел има сложен фактически състав, който протича на два етапа: прекратяване на дейността (назначаване на ликвидатор и обявяване на ликвидация) и заличаване на сдружението от регистъра (най-рано след шест месеца). 
Акоо сдружението не е пререгистрирано в Агенцията по вписванията, то по силата на ал. 11, § 25 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ДВ, бр. 74 от 2016 г., в сила от 1.01.2018 г.), ликвидацията като регистърно производсто трябва да се развие след пререгистрацията, която е безплатна.  Тоест първо трябва да се пререгистрира Сдружението и после ликвидира. 
Пререгистрацията на сдружението е относително опростена процедура, единствено трябва да разпечаташ актуалния му Устав и на всяка страница да напишеш „вярно с оригинала“ и да се подпишеш (тоест да го завериш).  Ще трябва да подпишеш и две декларации и пълномощно, които аз ще подготвя.  След това се подава заявление в Агенцията по вписванията (като адвокат мога аз с ел подпис). Такса към регистъра не се дължи.

Ликвидацията пък се развива по следния начин:
1.       Пускаш уведомление до НАП по седалището на Сдружението за предстоящо подаване на заявление за ликвидация.  В 60 дневен срок те ще ти издадат удостоверение по чл. 77, ал. 1 ДОПК.
2.       Общо събрание – след като получиш удостоверението от НАП, свикваме общо събрание на сдружението с покана с дневния ред, датата, часа и мястото за провеждането на общото събрание, взимане на решение и оформяна на протокол. Решението трябва да определи също ликвидатор (вероятно ти) и срок за извършване на ликвидацията.  Минаваш през нотариус и подписваш нов спесимен (образец от подписа ти).  Таксата на нотариуса е под 20 лв. Вписва се ликвидацията и се подава ново заявление за обявяване на поканата до ликвидаторите. 
3.       След изтичане на срока на ликвидацията отиваш в НОИ по седалище та Сдружението и ти издават Удостоверение за предаване на разплащателните ведомости, издадено от териториалното поделение на НОИ съгласно чл.22, ал.2 и ал.3 от Инструкция № 5/30.06.2005 г. на Управителя на НОИ - http://www.nssi.bg/forusers/procedures/242-procesooa/961-procudostnovedomost, за 30 дни трябва да ти го издадат.
4.        След това подаваме финално заявление за вписване на заличаването. Към заявлението се прилагат заключителен счетоводен баланс (Краен ликвидационен отчет), Годишен отчет на ликвидатора (това не го изготвяме ние, ще ти дам някакви насоки), решение на ОС за приемане на доклада за ликвидацията и освобождаването му от отговорност, Декларация на ликвидатора, че всички кредитори са удовлетворени съгл. чл. 273 от ТЗ.   Чак след това вписване се преустановява съществуването на Сдружението.
На теория след заличаването на ЮЛНЦ от Регистъра следва да бъдат уведомени и всички други държавни институции, в които то е било регистрирано поради някаква причина (Държавна агенция „Национална сигурност“, Комисия за защита на личните данни и други).

Относно самото вписване в Регистъра към агенцията по вписванията:
1.       Пререгистрацията е безплатна, но за всяко друго обявяване и промяна на обстоятелства се дължи такса.  Общо са 80лв.  Принципно може със заявлението за пререгистрация да обявим ГФО (нулев), ликвидацията и поканата до кредиторите (общо 55 лв).  След това ще има още една такса от 25 лв за ликвидацията. 
2.       Имаш нотариална такса под 20 лв.

Може заедно с пререгистрацията да впишеш и първия етап на ликвидацията – тоест с едно вписване две действия + финансовия отчет.  Другото ще го впишеш след 6 месеца.  Съответно, първо трябва да пуснеш уведомление до НАП по седалище (съответния град) и след това останалото. 

Имайте предвид и следните обстоятлества:
Разпределянето на останалото след удовлетворяването на кредиторите на ЮЛНЦ определени в частна полза имущество се решава съгласно устава, учредителния акт или от върховния орган на ЮЛНЦ, доколкото в закона не е предвидено друго. Ако решение не е било взето до прекратяването, то се взема от ликвидатора. Ако не съществуват лица, в пол-за, на които да се разпредели имуществото или ако те не са определяеми, имуществото преминава върху общината по седалището на ЮЛНЦ. Общината е длъжна да използва полученото имущество за дейност, възможно най­близка до целта на прекратеното ЮЛНЦ.
Сред законовите изисквания, следва да се спомене изискването на чл. 42 от Закона за счетоводството, който определя, сроковете за съхранение на счетоводна документация.Сроковете са:
1. ведомости за заплати – 50 г. (предават се в НОИ);
2. счетоводни регистри и финансови отчети – 10 г.;
3. документи за данъчен контрол – до 5 г. след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, което удостоверяват тези документи;
4. документи за финансов одит – до извършване на следващ вътрешен одит и одит на Сметната палата;
5. всички останали носители –3г.
Счетоводната информация може да се съхранява на хартиен или на технически носител и в архиви, организирани от друго предприятие с такъв предмет на дейност, при спазване на изискванията на Закона за националния архив.


Няма коментари:

Публикуване на коментар