четвъртък, 24 март 2011 г.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 215 на МС по Оперативна програма "Техническа помощ" Postanovlenie 215 Operativna programa Tehnicheska pomosht

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 215 на МС от 5.09.2007 г. за определяне на детайлни правила за допустимост на разходите по Оперативна програма "Техническа помощ", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, за финансовата рамка 2007 - 2013 г.


Обн., ДВ, бр. 75 от 18.09.2007 г., в сила от 1.01.2007 г., изм., бр. 108 от 19.12.2008 г., в сила от 1.01.2009 г., изм. и доп., бр. 19 от 13.03.2009 г., в сила от 13.03.2009 г., изм., бр. 31 от 23.04.2010 г., в сила от 23.04.2010 г., доп., бр. 97 от 10.12.2010 г., изм. и доп., бр. 102 от 30.12.2010 г., бр. 21 от 15.03.2011 г., в сила от 15.03.2011 г.

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ

ПОСТАНОВИ:

Чл. 1. Приема детайлни правила за допустимост на разходите по Оперативна програма "Техническа помощ", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, наричана по-нататък "Оперативната програма".

Чл. 2. Допустими категории разходи по Оперативната програма са тези, които попадат в обхвата за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие съгласно Регламент (EО) № 1080/2006 на европейския парламент и на Съвета от 5 юли 2006 г. относно Европейския фонд за регионално развитие и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1783/1999, Регламент (EO) № 1083/2006 на Съвета от 11 юли 2006 г. относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999 и съгласно Постановление № 62 на Министерския съвет от 2007 г. за приемане на национални правила за допустимост на разходите по оперативните програми, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, за финансовата рамка 2007 - 2013 г. (ДВ, бр. 27 от 2007 г.).

Чл. 3. За да се считат за допустими разходите, трябва да са изпълнени едновременно следните изисквания:
1. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г., доп., бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) да са извършени от бенефициент, който e одобрен като такъв по Оперативната програма или от неговите партньори в случаите, когато последните са допустими, съгласно критериите за избор на операции, одобрени от Комитета за наблюдение на Оперативната програма;
2. да са извършени в съответствие с действащото законодателство;
3. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) да са целесъобразни - да са извършени за дейности, одобрени съгласно критериите за избор на операции, одобрени от Комитета за наблюдение на Оперативната програма;
4. да са действително извършени през допустимия период, определен в чл. 3, ал. 1 на Постановление № 62 на Министерския съвет от 2007 г.;
5. да са доказани с необходимите разходооправдателни документи - фактури, или други документи с еквивалентна доказателствена стойност съгласно националното законодателство;
6. да отговарят на принципите за добро финансово управление, икономичност, ефективност и ефикасност на разходите, определени в чл. 27 и 28 на Регламент (ЕО, Евроатом) № 1605 на Съвета от 26 юни 2002 г. относно финансовото управление, приложимо за общия бюджет на Европейските общности;
7. да не са финансирани по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема, произлизаща от публични средства;
8. да са проследими на базата на осъществяваната счетоводна отчетност.

Чл. 4. Допустими са следните разходи, извършени във връзка с подготовката, управлението, мониторинга, оценката, информацията и контрола на помощта от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз и дейностите по Оперативната програма:
1. разходи за професионални услуги, извършени от външни доставчици;
2. разходи за възнаграждения на външни за бенефициентите експерти;
3. разходи за наемане и използване на специализирана експертиза на вещи лица, за провеждане на лабораторни анализи и изследвания при контрол и одитиране на проекти, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз;
4. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи, свързани с осъществяването на проверки на място в страната и на териториите на бивша Югославска република Македония, Република Турция и Република Сърбия;
5. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи, свързани с осъществяването на координацията на програми в страната и в чужбина;
6. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи, свързани с обучение на служители на бенефициентите и на други служители с функции по изпълнението на Оперативната програма и/или проектите, финансирани от нея;
7. разходи, свързани с обучения, организирани и провеждани от бенефициентите на Оперативната програма;
8. разходи за организиране, провеждане и участие в семинари, конференции, работни срещи и заседания;
9. разходи за командировки в страната и в чужбина;
10. разходи за закупуване на техническо и офис оборудване и материали, необходими за изпълнението на дейностите по оперативната програма;
11. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) присъщи разходи за транспорт, включително за наем и/или закупуване, застраховки и поддръжка на транспортни средства, необходими за осъществяване на дейностите по Оперативната програма и/или проектите, финансирани от нея;
12. разходи, свързани с дейности по осигуряването на публичност и информираност, включително за подготовка, координация, осъществяване, наблюдение и оценка на информационните дейности, и всички други разходи, необходими за успешното изпълнение на мерките по публичност и информация;
13. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи, свързани с разработването, придобиването, инсталацията, поддръжката, функционирането и осъвременяването на софтуерни и хардуерни продукти, информационни системи, специализирани интернет сайтове и портали;
14. (изм. и доп. - ДВ, бр. 102 от 2010 г.) разходи по изграждане, функциониране и поддържане на 28 информационни центъра и информационна мрежа между центровете, създадени в рамките на Приоритетна ос 3 на Оперативната програма, в т.ч. разходи за строителни и монтажни работи за обновяване, преустройство, реконструкция и всички видове ремонт на сгради; разходи за подготовка на техническа документация и задължителните вследствие на изпълнение на строителни и монтажни работи разходи за помещения или сгради, като разходи за авторски и строителен надзор и въвеждане в експлоатация; разходи за наем на помещения; режийни разходи за поддържане на информационния център, включително разходи за електроенергия, отопление, вода, телефон, факс, почистване и за ползване на сигнално-охранителна техника; разходи, свързани с организирането и провеждането на информационни събития и срещи;
15. разходи за осигуряването на статистически и сравнителни данни и анализи за програмния период 2007 - 2013 г. и за разработването на стратегически програмни документи за периода 2014 - 2020 г.;
16. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи по закупуването и изграждането на модели и системи за оценка на въздействието на проекти и програми, финансирани с публични средства;
17. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи за изготвяне и/или закупуване на учебни материали;
18. разходи, свързани с организирането и провеждането на заседанията на комитета за наблюдение на Оперативната програма и комитета за наблюдение на Националната стратегическа референтна рамка, както и на подкомитетите и работните групи към тях;
19. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи за мониторинг и оценка на изпълнението на програми и стратегии, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз;
20. разходи за възлагане на външна организация и/или лица с необходимата квалификация да извършват одитни проверки и проверки на място по Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз;
21. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) разходи за превод, включително за наем на необходимото оборудване;
22. (нова - ДВ, бр. 102 от 2010 г.) разходи за наем на помещения и/или сгради; режийни разходи за поддържане на помещения и/или сгради, включително разходи за електроенергия, отопление, вода, телефон, факс, почистване и за ползване на сигнално-охранителна техника; разходи за строителни и монтажни работи за обновяване, преустройство, реконструкция и всички видове ремонт на помещения и/или сгради; разходи за подготовка на техническа документация и задължителните вследствие на изпълнение на строителни и монтажни работи разходи за помещения и/или сгради, като разходи за авторски и строителен надзор и въвеждане в експлоатация;
23. (нова - ДВ, бр. 102 от 2010 г.) разходи за абонамент за издания, закупуване на литература и достъп до интернет.

Чл. 5. (1) (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.) Допустими за финансиране по Оперативната програма са разходите за възнаграждения и допълнителни възнаграждения на държавни служители, служители по трудово правоотношение и/или други лица за изпълнение на:
1. дейности във връзка с подготовката, координацията, управлението, мониторинга, оценката, информацията и контрола на помощта от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз;
2. задължения и/или дейности по проекти по Оперативната програма.
(2) (Нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г., изм., бр. 31 от 2010 г., в сила от 23.04.2010 г., бр. 21 от 2011 г., в сила от 23.04.2010 г.) Възнагражденията и допълнителните възнаграждения на държавни служители, служители по трудово правоотношение и/или други лица за изпълнение на задължения и/или дейности по проекти по Оперативната програма се изплащат по методика, утвърдена от министъра по управление на средствата от Европейския съюз.
(3) (Нова - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 23.04.2010 г.) Методиката по ал. 2 се прилага само за възнаграждения, които не се изплащат съгласно договор, сключен в резултат на провеждането на процедура за възлагане на обществена поръчка, когато това е задължително съгласно действащото законодателство.
(4) (Нова - ДВ, бр. 97 от 2010 г., предишна ал. 3, бр. 21 от 2011 г., в сила от 23.04.2010 г.) Допустими за финансиране по Оперативната програма са разходите за основни месечни заплати и допълнителни възнаграждения по Закона за държавния служител, съответно за основни и допълнителни трудови възнаграждения по Кодекса на труда, включително за заплати и възнаграждения при ползване на платен годишен отпуск, на държавни служители и служители по трудово правоотношение, които съгласно длъжностните си характеристики изпълняват само дейности по ал. 1, т. 1.
(5) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г., предишна ал. 3, доп., бр. 97 от 2010 г., предишна ал. 4, изм., бр. 21 от 2011 г., в сила от 23.04.2010 г.) Допустими са и разходите за задължителните социални и здравни осигурителни вноски за сметка на работодателя и/или възложителя, дължими във връзка с възнагражденията и/или допълнителните възнаграждения по ал. 1 и 4.

Чл. 6. Допустими са следните разходи, свързани с организирането и провеждането на обучения, конференции, работни срещи и заседания:
1. за закупуване, подготовка и разпространение на материали за обучение;
2. за наем на зала и за оборудване;
3. за възнаграждение на лектори;
4. за кетъринг;
5. за пътни, дневни и квартирни на участниците;
6. за превод.

Чл. 7. (Отм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.).

Чл. 8. Недопустими за съфинансиране от Оперативната програма са следните разходи:
1. за лизинг;
2. за закупуване на оборудване втора употреба;
3. за амортизации;
4. за принос в натура.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. (Изм. - ДВ, бр. 108 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., отм., бр. 19 от 2009 г., в сила от 13.03.2009 г.).

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Постановлението се приема на основание Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз и чл. 56, параграф 4 от Регламент на Съвета (ЕС) № 1083 от 2006 г. във връзка с § 4 от преходните и заключителни разпоредби на Постановление № 62 на Министерския съвет от 2007 г.

§ 3. В срок 3 месеца от приемането на постановлението министърът на финансите да предложи за одобрение проект на постановление на Министерския съвет относно условията и реда за командироване на лицата във връзка с подготовката, управлението, мониторинга, оценката, информацията и контрола на помощта от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз.

§ 4. (Изм. - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) Изпълнението на постановлението се възлага на министъра по управление на средствата от Европейския съюз.

§ 4а. (Нов - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 23.04.2010 г.) (1) Методиката по чл. 5, ал. 2 се прилага само по отношение на възнаграждения, изплащани въз основа на правно основание, възникнало след утвърждаването й от министъра по управление на средствата от Европейския съюз.
(2) До датата на утвърждаване на методиката по чл. 5, ал. 2 разходите за възнаграждения по чл. 5, ал. 1, т. 2 се изплащат съгласно условията в договора или в заповедта, в които те са определени.
(3) Методологията, утвърдена от министъра на финансите на основание чл. 5, ал. 2 от Постановление № 215 на Министерския съвет от 2007 г. за определяне на детайлни правила за допустимост на разходите по Оперативна програма "Техническа помощ", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, за финансовата рамка 2007 - 2013 г. (обн., ДВ, бр. 75 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 108 от 2008 г. и бр. 19 от 2009 г.), се прилага само за възнаграждения, изплащани на служители на Министерството на финансите.
(4) Изплащането до 22 април 2010 г. на разходите за възнаграждения на държавни служители и на служители по трудово правоотношение, които не са служители на Министерството на финансите, за изпълнение на задължения и/или дейности по проекти по Оперативната програма се извършва съгласно условията в договора или в заповедта, в които тези възнаграждения са определени.
(5) В срок до два месеца от утвърждаването на методиката по чл. 5, ал. 2 ръководителите на административните структури, в които се изплащат възнаграждения и допълнителни възнаграждения на държавни служители и/или други лица за изпълнение на задължения и/или дейности по проекти по Оперативната програма, предприемат необходимите действия за привеждане на договорите и заповедите, въз основа на които се изплащат тези възнаграждения, в съответствие с изискванията на методиката. До изтичане на двумесечния срок възнагражденията и допълнителните възнаграждения се изплащат съгласно условията в договора или в заповедта, в които те са определени.

§ 5. Постановлението влиза в сила от 1 януари 2007 г.


ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ към Постановление № 54 на Министерския съвет от 9 март 2011 г. за изменение и допълнение на Постановление № 215 на Министерския съвет от 2007 г. за определяне на детайлни правила за допустимост на разходите по
Оперативна програма "Техническа помощ", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, за финансовата рамка 2007 - 2013 г.
(ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.)
.......................................................................
§ 5. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на § 2 и § 3, т. 2, които влизат в сила от 23 април 2010 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар