НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ 2011
НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
СЪДЪРЖАНИЕ
ВЪВЕДЕНИЕ
Фиш I.3 Видове корпоративни данъци
Фиш I.4 Данъчни декларации, внасяне на данъци и лихва за просрочие
Фиш I.5 Документална обоснованост
Фиш I.6 Източници на печалби и доходи
Фиш I.7 Международно облагане
Фиш II.I.3 Данъчен период, данъчна основа и данъчна ставка
Фиш II.II.3 Непризнати приходи за данъчни цели
Фиш II.II.4 Непризнати разходи и приходи от липси и брак
Фиш II.II.5 Неразпределяеми разходи на юридически лица с нестопанска цел
Фиш II.II.6 Разходи за дарения
Фиш II.II.7 Разходи за учредяване на данъчно задължено лице
Фиш II.II.8 Разходи за пътуване и престой на физически лица
Фиш II.II.9 Данъчно третиране на приходи и разходи, печалби и загуби, отчетени от контролиращ съдружник в съвместно контролирано предприятие
Фиш II.III.3 Данъчни временни разлики от първоначално признаване и последващи оценки на биологични активи и земеделска продукция
Фиш II.III.4 Данъчни временни разлики от последващи оценки и от отписване на вземания
Фиш II.III.5 Данъчни временни разлики от провизии за задължения
Фиш II.III.6 Данъчни временни разлики от неизползвани отпуски и осигуровки, свързани с тях
Фиш II.III.7 Данъчни временни разлики от неизплатени доходи на местни физически лица
Фиш II.III.8 Данъчни временни разлики от регулиране на слабата капитализация
Фиш II.IV.3 Данъчно третиране на задължения
Фиш II.IV.4 Данъчно третиране на приспаднат данъчен кредит за налични активи при регистрация или повторна регистрация по ЗДДС
Фиш II.IV.5 Данъчно третиране при разпределяне на дивиденти от инвестиции, отчитани по метода на собствения капитал
Фиш II.IV.6 Прехвърляне на място на стопанска дейност
Фиш II.V.3 Стойности на данъчните амортизируеми активи. Запазване и промяна в стойностите на данъчните амортизируеми активи
Фиш II.V.4 Категории данъчни амортизируеми активи и годишни данъчни амортизационни норми
Фиш II.V.5 Ред за завеждане на активи в данъчния амортизационен план - общ и специфичен
Фиш II.V.6 Начисляване на данъчни амортизации. Преустановяване начисляването на данъчни амортизации
Фиш II.V.7 Данъчно третиране на счетоводните и данъчните разходи за амортизации
Фиш II.V.8 Отписване на активи от данъчния амортизационен план. Влияние върху данъчния финансов резултат при отписване на данъчен амортизируем актив
Фиш II.V.9 Последващи разходи, свързани с амортизируем актив
Фиш II.V.10 Ефекти от последващи оценки на данъчни амортизируеми активи
Фиш II.V.11 Счетоводни разходи, формиращи данъчен амортизируем актив
Фиш II.V.12 Приходи и разходи, отчетени по повод на дарение, свързано с данъчен амортизируем актив
Фиш II.V.13 Специфично данъчно третиране на актив, формиран в резултат на развойна дейност
Фиш II.V.14 Преходен режим, свързан с резерв от последваща оценка на амортизируеми активи (отпаднал, поради изтичане на законовия срок по § 11 от ПЗР на ЗКПО)
Фиш II.IX.3 Специфични данъчни правила при трансфери между място на стопанска дейност и други части на същото предприятие, разположени извън страната
Фиш II.X.3 Общи данъчни облекчения под формата на намаление на счетоводния финансов резултат или преотстъпване на корпоративен данък
Фиш II.X.4 Данъчни облекчения, за които се прилагат изискванията за минимална или регионална държавна помощ
Фиш II.X.5 Данъчно облекчение, представляващо минимална държавна помощ
Фиш II.X.6 Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие
Фиш II.X.7 Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители
Фиш VI.3 Деклариране и внасяне на данъка при източника
Фиш VI.4 Преизчисляване на данък при източника
Фиш VII.I.3 Данъчна основа и данъчна ставка. Деклариране и внасяне на данъка върху представителните разходи
Фиш VII.II.3 Данъчна основа и данъчна ставка за данъка върху социалните разходи, предоставени в натура
Фиш VII.II.4 Деклариране и внасяне на данъка върху социалните разходи, предоставени в натура
Фиш VIII.3 Данък върху хазартната дейност от лотарии, томболи и числови лотарийни игри Бинго и Кено
Фиш VIII.4 Данък върху хазартната дейност от игри, при които залогът за участие е увеличената цена на телефонна или друга телекомуникационна връзка
Фиш VIII.5 Данък върху хазартната дейност от хазартни съоръжения
Фиш X.3 Данъчна основа и данъчна ставка. Деклариране и внасяне на данъка върху дейността от опериране на кораби
Фиш XI.3 Методи за определяне на пазарните цени
Фиш XII.II.3 Директива 2003/49/ЕО от 3 юни 2003 г. относно общата система за данъчно облагане, приложима за доходите от лихви и авторски и лицензионни възнаграждения, начислени между асоциирани предприятия от различни държави членки на ЕС
СПИСЪК НА ПРОМЕНЕНИТЕ ФИШОВЕ ЗА 2011 ГОДИНА
ВЪВЕДЕНИЕ
Фиш II.X.5 Данъчно облекчение, представляващо минимална държавна помощ
Фиш II.X.7 Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители
Фиш VI.3 Деклариране и внасяне на данъка при източника
Наръчникът по корпоративно подоходно облагане за 2011 година е актуализиран вариант на Наръчника по корпоративно подоходно облагане, съобразeн с действащия през 2011 Закона за корпоративното подоходно облагане.
Наръчникът за 2011 година е изготвен с цел да подпомогне служителите от Национална агенция за приходите при прилагането на данъчно законодателство в областта на корпоративното подоходно облагане за съответната година.
Промените за 2011 година са намерили отражение в съответните фишове на Наръчника по корпоративно подоходно облагане, в резултат на което са променени 21 броя фишове. За по-лесно ориентиране в направените промени е изготвен списък на фишовете, в който са отразени тези промени.
Наръчникът може да бъде използван както за самостоятелна подготовка от органите по приходите, така и като база за разработване на учебни материали за провеждане на първоначално и продължаващо обучения на служителите от Национална агенция за приходите.
ФИШ I.1
ОБЕКТИ НА ОБЛАГАНЕ
ОБЕКТИ НА ОБЛАГАНЕ
- отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество
• посочени в закона
• не са реализирани чрез място на стопанска дейност в България
- представителни разходи, свързани с дейността;
- разходи, свързани с експлоатация на превозни средства, когато с тях се осъществява управленска дейност.
- отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество
ДАНЪЧНО ЗАДЪЛЖЕНИ ЛИЦА
ДАНЪЧНО ЗАДЪЛЖЕНИ ЛИЦА СА:
- Дружествата, учредени съгласно Регламент (ЕО) № 2157/2001 на Съвета, и кооперациите учредени съгласно Регламент (ЕО) № 1435/2003 на Съвета, когато седалището им е в страната и са вписани в български регистър
- получават посочените в закона доходи, които са с източник в страната.
Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗКПО чуждестранни юридически лица са онези, които не са местни.
ФИШ I.3
ВИДОВЕ КОРПОРАТИВНИ ДАНЪЦИ
ФИШ I.4
ДАНЪЧНИ ДЕКЛАРАЦИИ, ВНАСЯНЕ НА ДАНЪЦИ И ЛИХВА ЗА ПРОСРОЧИЕ
За 2010/2011 година са налице следните утвърдени образци на декларации и други документи:
Приложение № 2 за преотстъпване на корпоративен данък (Образец 1012)
Приложение № 3 за печалби (доходи) обложени в чужбина за които се прилага метод за избягване на двойното данъчно облагане (Образец 1013)
Дължимите данъци се смятат за внесени на датата, на която сумите са постъпили в републиканския бюджет по сметката на съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите.
ФИШ I.5
ДОКУМЕНТАЛНА ОБОСНОВАНОСТ
ОБЩ ПРИНЦИП - ЧЛ. 10, АЛ. 1 ОТ ЗКПО
Счетоводен разход се признава за данъчни цели, когато е:
- издаден първичен счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция и
- Фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й
СПЕЦИФИЧНИ СЛУЧАИ
- Стопанската операция е отразена вярно
- Липсващата информация е удостоверена с определени други документи и
- Стопанската операция е документирана с фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й
- Стопанската операция трябва да е отразена вярно
- Стопанската операция е документирана с фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й
- Първичен счетоводен документ и
- Бордната карта от осъществения полет
Когато първичният счетоводен документ (протокол) се издава от лицето, което извършва продажбата от името и за сметка на превозвача, то се приема за издател на документа.
ФИШ I.6
ИЗТОЧНИЦИ НА ПЕЧАЛБИ И ДОХОДИ
ПЕЧАЛБИ И ДОХОДИ ОТ ИЗТОЧНИЦИ В Р БЪЛГАРИЯ
Изключение: доходите, посочени във втора група, т. 1 - 6, не са от източник в страната, независимо че са начислени от местно лице, в случаите, когато начисляването е чрез място на стопанска дейност на местното юридическо лице или от определена база на местното физическо лице, разположени извън територията на страната.
Внимание! По отношение и на двете групи доходи, следва да се отбележи, че мястото на изплащане на съответния доход не оказва влияние при определяне на източника на дохода.
ФИШ I.7
МЕЖДУНАРОДНО ОБЛАГАНЕ
Принципът за предимство на международните договори, ратифицирани от Република България е регламентиран с разпоредбата на чл. 13 от ЗКПО.
Когато не е налице международен договор, законът предоставя право на данъчен кредит на данъчно задължените лица. По смисъла на § 1, т. 12 от ДР на ЗКПО "данъчен кредит" е правото при определените по този закон условия да се приспадне вече платен в чужбина данък върху печалби или доходи.
Правото на данъчен кредит е предоставено в следните случаи:
- При определяне на корпоративния данък или на алтернативните данъци - данъчният кредит се предоставя за платения в чужбина подобен на корпоративния данък или наложен вместо него данък
- Право на данъчен кредит за данъка, наложен в чужбина върху брутния размер на доходите от дивиденти, лихви, авторски и лицензионни възнаграждения, възнаграждения за технически услуги и наеми
Правото на данъчен кредит в описаните случаи се определя поотделно за:
- всяка държава; и
- за всеки вид доход.
Данъчният кредит се ограничава до българския данък, който би бил дължим върху съответните печалби и доходи.
ФИШ II.I.1
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ХАРАКТЕРИСТИКА НА КОРПОРАТИВНИЯ ДАНЪК
ФИШ II.I.2
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ДАНЪЧЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ
СЧЕТОВОДЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ - § 1, т. 16 от ДР на ЗКПО
"Счетоводен финансов резултат" е печалбата (загубата) по отчета за приходите и разходите (отчета за доходите) за определен период преди начисляването на разходите за данъци от печалбата.
ФИШ II.I.3
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ДАНЪЧЕН ПЕРИОД, ДАНЪЧНА ОСНОВА И ДАНЪЧНА СТАВКА
ФИШ II.II.1
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ДАНЪЧНИ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ - СЪЩНОСТ И ВИДОВЕ
ДАНЪЧНИ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ - чл. 23, ал. 1 от ЗКПО
Данъчни постоянни разлики са счетоводни приходи или разходи, които не са признати за данъчни цели.
ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА СЧЕТОВОДНИЯ ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ С ДАНЪЧНИТЕ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ
Когато в ЗКПО е посочено, че:
ФИШ II.II.2
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
Съгласно чл. 26 от ЗКПО счетоводните разходи, изброени в т. 1 - т. 11 на посочената разпоредба, не се признават за данъчни цели:
Анализът на административната и съдебната практика показва, че органите по приходите сравнително често се позовават на разпоредбите на чл. 26, т. 1 и т. 11 от ЗКПО. Ето и някои случаи от тяхната практика, в които определени разходи са квалифицирани като непризнати за данъчни цели по реда на чл. 26, т. 1 или т. 11:
- Възнаграждения за личен труд на управител на дружество - липсват доказателства, че отчетеният разход е възнаграждение по договор за управление, защото не е представен договор за управление и не са начислявани месечни възнаграждения (разходът е начислен въз основа на протоколно решение от 31 декември като е посочено, че възнаграждението са начислява след приключване на финансовата година и установяване на финансовия резултат).
- Разходи за реклама на търговска марка, притежавана от едноличния собственик на капитала - тъй като данъчно задълженото лице не притежава търговската марка, то няма право да я използва и съответно да я рекламира.
- Разходи за командировки на собственик на ЕТ - установено е че в ЕТ са отчетени разходи, извършени от физическото лице (собственик на ЕТ) в работно време, в периоди, когато същият е изпълнявал задълженията си по трудово правоотношение на пълен работен ден в АД. Следователно са отчетени разходи, за които липсват доказателства, че са реално извършени и че са свързани с дейността на ЕТ. В случая с отчитането на въпросните разходи е извършено скрито разпределение на печалбата.
- Разходи за материали и стоки, несвързани с дейността на данъчно задълженото лице - тук най-често попадат стоки и материали, чието предназначение е за лични цели.
- Разходи за ДОО и ЗО на самоосигуряващо се лице (собственик на ЕООД или съдружник в ООД) - въпросните разходи не следва да бъдат за сметка на дружеството.
- Разходи за издръжка на имот, който не се използва в дейността на данъчно задълженото лице.
- Разходи за транспорт на персонала, когато не са с характер на социални разходи.
- Разходи за издръжка на нает имот, който се ползва от управител на дружеството и неговото семейство, когато в съответния договор за управление не е предвидено, че тези разходи са елемент на възнаграждението на управителя.
ФИШ II.II.3
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕПРИЗНАТИ ПРИХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
НЕПРИЗНАТИ ПРИХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗКПО счетоводните приходи, изброени в т. 1 - т. 3 на посочената разпоредба не се признават за данъчни цели:
ФИШ II.II.4
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ И ПРИХОДИ ОТ ЛИПСИ И БРАК
Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗКПО счетоводните разходи от липси на дълготрайни и краткотрайни активи не се признават за данъчни цели, с изключение на произтичащите от непреодолима сила. Според чл. 306, ал. 2 от ТЗ "непреодолима сила" е непредвидено или непредотвратимо събитие от извънреден характер.
Събитието, което може да се квалифицира като непреодолима сила, не зависи от волята на субекта и ходът му не може да бъде променен или предотвратен от този субект, независимо от положените от него усилия. Именно поради това според съдебната практика като "непреодолима сила" се квалифицират природните бедствия - земетресение, наводнение, силен снеговалеж, голяма суша, пожар и др. (Решение на ВАС № 4494 от 07.05.2007 г. по адм. д. № 10378/2006 г., I отд.).
Кражбата не може да бъде определена като непреодолима сила (Решение на ВАС № 7144 от 28.06.2006 г. по адм. д. № 11152/2005 г., I отд.).
Съгласно чл. 28, ал. 4 не се признава за данъчни цели разходът за данък по чл. 79, ал. 3 от ЗДДС на активи, непризнати по реда на ал. 1 - 3, а на основание ал. 5 не се признават за данъчни цели последващите счетоводни разходи, отчетени по повод на вземане, възникнало в резултат на липси и брак на активи, непризнати по реда на ал. 1 - 4.
Пример: Предприятие притежава материални запаси на стойност от 38 000 лева. През Х1 година се установява, че са откраднати материални запаси на стойност 20 000 лева и предприятието отчита разход от липса.
На основание чл. 28, ал. 1 от ЗКПО при определяне на данъчния си финансов резултат за Х1 година, предприятието извършва увеличение на счетоводния финансов резултат с непризнатия за данъчни цели разход от липси в размер на 20 000 лв.
През Х2 година извършителят на кражбата е заловен и осъден да заплати на дружеството 22 000 лева. Постъпилата сума е отчетена като друг приход и е част от счетоводния финансов резултат за Х2 година. В този случай за Х2 година, следва да се приложи чл. 29 от ЗКПО. Намалението на счетоводния финансов резултат по чл. 29 от ЗКПО се извършва само до размера на непризнатите за Х1 година разходи - 20 000 лева.
ФИШ II.II.5
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИ РАЗХОДИ НА ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ
ДАНЪЧНО ТРЕТИРАНЕ НА НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИТЕ РАЗХОДИ НА ЮЛНЦ
Съгласно чл. 1, т. 2 от ЗКПО този закон урежда облагането на печалбата на местните юридически лица, които не са търговци, включително организациите на вероизповеданията, от сделки по чл. 1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество.
Съгласно т. 3.2 от СС 9 - "Представяне на финансовите отчети на предприятията с нестопанска дейност" тези предприятия следва да съставят индивидуален сметкоплан, в който да предвидят сметки за отделно отчитане на нестопанската от стопанската дейност, както и за отделно отчитане на приходите и разходите, свързани с тези дейности. Разпоредбата на т. 8.2 от СС 9 изисква да бъде съставен отделен отчет за приходите и разходите за стопанската дейност съгласно изискванията на СС 1 - "Представяне на финансови отчети".
Въпреки това в много случаи някои от разходите не е възможно да бъдат разпределени с абсолютна точност, т.е. те се явяват "неразпределяеми разходи". По смисъла на § 1, т. 17, б. "б" от ДР на ЗКПО "неразпределяеми разходи" са всички разходи за продажби, административни, финансови и извънредни разходи, които не се отнасят само към определена дейност и са свързани с осъществяване на дейност, подлежаща на облагане с корпоративен данък, извършвана от юридически лица с нестопанска цел.
В случай, че тези неразпределяеми разходи са отчетени като разходи за дейността, подлежаща на облагане съгласно чл. 1, т. 2 от ЗКПО, спрямо тях намира приложение данъчното третиране, регламентирано с разпоредбата на чл. 30 от ЗКПО, което се състои в следното:
ПРИМЕР: ЮЛНЦ извършва както дейност в изпълнение на нестопанските си цели (дейност 1), така и отдаване под наем на недвижимо имущество (дейност 2). Част от персонала на ЮЛНЦ е зает с извършването и на двете дейности. Да приемем, че за дадена година работната заплата на този персонал е в размер на 10 000 лв. ЮЛНЦ не е било в състояние да разпредели точно разходите за работна заплата между двете дейности и те са осчетоводени само като разход за дейност 2.
От дейност 1 ЮЛНЦ е отчело счетоводни приходи в размер на 30 000 лв., а от дейност 2 - 20 000 лв.
Счетоводният финансов резултат (СФР) от дейност 2 (в който се включват отчетените неразпределяеми разходи - 10 000 лв.) е в размер на 2 000 лв.
ЮЛНЦ трябва да извърши данъчно преобразуване на СФР по реда на чл. 30 от ЗКПО, както следва:
ФИШ II.II.6
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
РАЗХОДИ ЗА ДАРЕНИЯ
На основание чл. 31, ал. 1 - ал. 4 от ЗКПО част или целият размер на разходите за дарения се признава за данъчни цели, когато даренията са извършени в полза на определен кръг лица.
Пример:
Данъчно задължено лице отчита положителен финансов резултат за 2011 година в размер на 700 000 лева, вкл. разходи за дарения - 485 000 лева, както следва:
60 000 лева - в полза на Фонд "Социално подпомагане";
15 000 лева - в полза на Български Червен кръст;
10 000 лева - в полза на център "Фонд за лечение на деца";
400 000 лева - компютри в полза на Софийския университет, като компютрите са произведени до 1 година преди датата на дарението.
Разходите за дарения не попадат в обхвата на чл. 31, ал. 6 от ЗКПО и подлежат на регулиране по общия ред на закона.
Как следва да бъде установен размерът на разходите за дарения, подлежащи на преобразуване по реда на чл. 26, т. 7 от ЗКПО, във връзка с допустимите размери по чл. 31, ал. 1, 2, 3 и 4 от ЗКПО?
Решение:
ГЛАВА I ОБЩИ ПОНЯТИЯ И ПРИНЦИПИ
Фиш I.1 Обекти на облагане
Фиш I.2 Данъчно задължени лицаФиш I.3 Видове корпоративни данъци
Фиш I.4 Данъчни декларации, внасяне на данъци и лихва за просрочие
Фиш I.5 Документална обоснованост
Фиш I.6 Източници на печалби и доходи
Фиш I.7 Международно облагане
ГЛАВА II КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
Раздел II.I ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДАНЪЧНИЯ ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ
Фиш II.I.1 Характеристика на корпоративния данък
Фиш II.I.2 Данъчен финансов резултатФиш II.I.3 Данъчен период, данъчна основа и данъчна ставка
Раздел II.II ДАНЪЧНИ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ
Фиш II.II.1 Данъчни постоянни разлики - същност и видове
Фиш II.II.2 Непризнати разходи за данъчни целиФиш II.II.3 Непризнати приходи за данъчни цели
Фиш II.II.4 Непризнати разходи и приходи от липси и брак
Фиш II.II.5 Неразпределяеми разходи на юридически лица с нестопанска цел
Фиш II.II.6 Разходи за дарения
Фиш II.II.7 Разходи за учредяване на данъчно задължено лице
Фиш II.II.8 Разходи за пътуване и престой на физически лица
Фиш II.II.9 Данъчно третиране на приходи и разходи, печалби и загуби, отчетени от контролиращ съдружник в съвместно контролирано предприятие
Раздел II.III ДАНЪЧНИ ВРЕМЕННИ РАЗЛИКИ
Фиш II.III.1 Данъчни временни разлики - същност и видове
Фиш II.III.2 Данъчни временни разлики от последващи оценки на активи и пасивиФиш II.III.3 Данъчни временни разлики от първоначално признаване и последващи оценки на биологични активи и земеделска продукция
Фиш II.III.4 Данъчни временни разлики от последващи оценки и от отписване на вземания
Фиш II.III.5 Данъчни временни разлики от провизии за задължения
Фиш II.III.6 Данъчни временни разлики от неизползвани отпуски и осигуровки, свързани с тях
Фиш II.III.7 Данъчни временни разлики от неизплатени доходи на местни физически лица
Фиш II.III.8 Данъчни временни разлики от регулиране на слабата капитализация
Раздел II.IV СПЕЦИФИЧНИ СУМИ, УЧАСТВАЩИ ПРИ ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДАНЪЧНИЯ ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ
Фиш II.IV.1 Финансови инструменти, допуснати до търговия на регулиран пазар
Фиш II.IV.2 Резерв от последващи оценки на активи, които не са данъчни амортизируеми активиФиш II.IV.3 Данъчно третиране на задължения
Фиш II.IV.4 Данъчно третиране на приспаднат данъчен кредит за налични активи при регистрация или повторна регистрация по ЗДДС
Фиш II.IV.5 Данъчно третиране при разпределяне на дивиденти от инвестиции, отчитани по метода на собствения капитал
Фиш II.IV.6 Прехвърляне на място на стопанска дейност
Раздел II.V ДАНЪЧНИ АМОРТИЗИРУЕМИ АКТИВИ И ДАНЪЧЕН АМОРТИЗАЦИОНЕН ПЛАН
Фиш II.V.1 Данъчни амортизируеми активи
Фиш II.V.2 Данъчен амортизационен планФиш II.V.3 Стойности на данъчните амортизируеми активи. Запазване и промяна в стойностите на данъчните амортизируеми активи
Фиш II.V.4 Категории данъчни амортизируеми активи и годишни данъчни амортизационни норми
Фиш II.V.5 Ред за завеждане на активи в данъчния амортизационен план - общ и специфичен
Фиш II.V.6 Начисляване на данъчни амортизации. Преустановяване начисляването на данъчни амортизации
Фиш II.V.7 Данъчно третиране на счетоводните и данъчните разходи за амортизации
Фиш II.V.8 Отписване на активи от данъчния амортизационен план. Влияние върху данъчния финансов резултат при отписване на данъчен амортизируем актив
Фиш II.V.9 Последващи разходи, свързани с амортизируем актив
Фиш II.V.10 Ефекти от последващи оценки на данъчни амортизируеми активи
Фиш II.V.11 Счетоводни разходи, формиращи данъчен амортизируем актив
Фиш II.V.12 Приходи и разходи, отчетени по повод на дарение, свързано с данъчен амортизируем актив
Фиш II.V.13 Специфично данъчно третиране на актив, формиран в резултат на развойна дейност
Фиш II.V.14 Преходен режим, свързан с резерв от последваща оценка на амортизируеми активи (отпаднал, поради изтичане на законовия срок по § 11 от ПЗР на ЗКПО)
Раздел II.VI ПРЕНАСЯНЕ НА ДАНЪЧНИ ЗАГУБИ
Фиш II.VI.1 Пренасяне на данъчна загуба от източници в страната и в чужбина
Раздел II.VII СЧЕТОВОДНИ ГРЕШКИ И ПРОМЯНА НА СЧЕТОВОДНАТА ПОЛИТИКА
Фиш II.VII.1 Коригиране на счетоводни грешки
Фиш II.VII.2 Корекции при промяна на счетоводната политикаРаздел II.VIII ДЕКЛАРИРАНЕ И ВНАСЯНЕ НА КОРПОРАТИВНИЯ ДАНЪК
Фиш II.VIII.1 Деклариране и внасяне на корпоративния данък
Фиш II.VIII.2 Авансови вноски за корпоративен данъкРаздел II.IX СПЕЦИФИЧНИ РЕЖИМИ
Фиш II.IX.1 Финансови институции
Фиш II.IX.2 Специфично данъчно третиране на кооперациитеФиш II.IX.3 Специфични данъчни правила при трансфери между място на стопанска дейност и други части на същото предприятие, разположени извън страната
Раздел II.X НАМАЛЯВАНЕ, ПРЕОТСТЪПВАНЕ И ОСВОБОЖДАВАНЕ ОТ ОБЛАГАНЕ С КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
Фиш II.X.1 Освобождаване от облагане с корпоративен данък
Фиш II.X.2 Преотстъпване на корпоративен данък и намаление на счетоводния финансов резултат - общи изискванияФиш II.X.3 Общи данъчни облекчения под формата на намаление на счетоводния финансов резултат или преотстъпване на корпоративен данък
Фиш II.X.4 Данъчни облекчения, за които се прилагат изискванията за минимална или регионална държавна помощ
Фиш II.X.5 Данъчно облекчение, представляващо минимална държавна помощ
Фиш II.X.6 Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие
Фиш II.X.7 Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители
ГЛАВА III ДИВИДЕНТИ В РАМКИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКАТА ОБЩНОСТ ((отпаднала във връзка с отмяната на Глава осемнадесета от ЗКПО (отм., ДВ, бр. 69/2008 г.))
ГЛАВА IV ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА ДРУЖЕСТВА
Раздел IV.I ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА ДРУЖЕСТВА - ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Фиш IV.I.1 Преобразуване на дружества. Общи положения
Раздел IV.II ОБЩ ДАНЪЧЕН РЕЖИМ ПРИ ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА ДРУЖЕСТВА
Фиш IV.II.1 Общ данъчен режим при преобразуване на дружества. Данъчно облагане за последния данъчен период.
Раздел IV.III СПЕЦИФИЧЕН ДАНЪЧЕН РЕЖИМ ПРИ ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА ДРУЖЕСТВА
Фиш IV.III.1 Преобразуване на дружества. Специфичен режим - приложно поле
Фиш IV.III.2 Преобразуване на дружества. Специфичен режим - данъчни последициРаздел IV.IV СПЕЦИФИЧЕН ДАНЪЧЕН РЕЖИМ ПРИ ПРЕМЕСТВАНЕ НА СЕДАЛИЩЕТО НА ЕВРОПЕЙСКО ДРУЖЕСТВО ИЛИ ЕВРОПЕЙСКО КООПЕРАТИВНО СДРУЖЕНИЕ
Фиш IV.IV.1 Специфичен данъчен режим при преместване на седалището на европейско дружество или европейско кооперативно сдружение
ГЛАВА V ДАНЪЧНО РЕГУЛИРАНЕ ПРИ ПРЕКРАТЯВАНЕ С ЛИКВИДАЦИЯ ИЛИ ОБЯВЯВАНЕ В НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ И ПРИ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ЛИКВИДАЦИОНЕН ДЯЛ
Фиш V.1 Корпоративен данък при прекратяване. Корпоративен данък за последния данъчен период
Фиш V.2 Данъчно третиране при разпределение на ликвидационен дялГЛАВА VI ДАНЪК, УДЪРЖАН ПРИ ИЗТОЧНИКА
Фиш VI.1 Обекти на облагане с данък при източника
Фиш VI.2 Данъчна основа и данъчни ставки за данъка, удържан при източникаФиш VI.3 Деклариране и внасяне на данъка при източника
Фиш VI.4 Преизчисляване на данък при източника
ГЛАВА VII ДАНЪК ВЪРХУ РАЗХОДИТЕ
Раздел VII.I ДАНЪК ВЪРХУ ПРЕДСТАВИТЕЛНИТЕ РАЗХОДИ, СВЪРЗАНИ С ДЕЙНОСТТА
Фиш VII.I.1 Обекти на облагане с данък върху представителните разходи
Фиш VII.I.2 Данъчно задължени лица за данъка върху представителните разходиФиш VII.I.3 Данъчна основа и данъчна ставка. Деклариране и внасяне на данъка върху представителните разходи
Раздел VII.II ДАНЪК ВЪРХУ СОЦИАЛНИТЕ РАЗХОДИ, ПРЕДОСТАВЕНИ В НАТУРА
Фиш VII.II.1 Обекти на облагане с данък върху социалните разходи, предоставени в натура
Фиш VII.II.2 Данъчно задължени лица за данъка върху социалните разходи, предоставени в натураФиш VII.II.3 Данъчна основа и данъчна ставка за данъка върху социалните разходи, предоставени в натура
Фиш VII.II.4 Деклариране и внасяне на данъка върху социалните разходи, предоставени в натура
Раздел VII.III ДАНЪК ВЪРХУ РАЗХОДИТЕ, СВЪРЗАНИ С ПОДДРЪЖКА, РЕМОНТ И ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
Фиш VII.III.1 Обекти на облагане и данъчно задължени лица за данъка върху разходите, свързани с поддръжка, ремонт и експлоатация на превозни средства
Фиш VII.III.2 Данъчна основа и данъчна ставка. Деклариране и внасяне на данъка върху разходите, свързани с поддръжка, ремонт и експлоатация на превозни средстваГЛАВА VIII ДАНЪК ВЪРХУ ХАЗАРТНАТА ДЕЙНОСТ
Фиш VIII.1 Данък върху хазартната дейност - общи положения
Фиш VIII.2 Данък върху хазартната дейност от тото и лото, залагане върху резултати от спортни състезания и случайни събитияФиш VIII.3 Данък върху хазартната дейност от лотарии, томболи и числови лотарийни игри Бинго и Кено
Фиш VIII.4 Данък върху хазартната дейност от игри, при които залогът за участие е увеличената цена на телефонна или друга телекомуникационна връзка
Фиш VIII.5 Данък върху хазартната дейност от хазартни съоръжения
ГЛАВА IX ДАНЪК ВЪРХУ ПРИХОДИТЕ НА БЮДЖЕТНИ ПРЕДПРИЯТИЯ
Фиш IX.1 Данък върху приходите на бюджетни предприятия
ГЛАВА X ДАНЪК ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА ОТ ОПЕРИРАНЕ НА КОРАБИ
Фиш X.1 Данък върху дейността от опериране на кораби - общи положения
Фиш X.2 Данъчно задължени лица за данъка върху дейността от опериране на корабиФиш X.3 Данъчна основа и данъчна ставка. Деклариране и внасяне на данъка върху дейността от опериране на кораби
ГЛАВА XI ОТКЛОНЕНИЕ ОТ ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ
Фиш XI.1 Предотвратяване на отклонение от данъчно облагане - същност
Фиш XI.2 Свързани лицаФиш XI.3 Методи за определяне на пазарните цени
ГЛАВА XII ЕВРОПЕЙСКО ПРАВО И КОРПОРАТИВНО ОБЛАГАНЕ
Раздел XII.I ПРАВОТО НА ЕС В ОБЛАСТТА НА КОРПОРАТИВНОТО ОБЛАГАНЕ
Фиш XII.I.1 Източници на правото на ЕО и ЕС
Фиш XII.I.2 Европейското право в областта на прякото данъчно облаганеРаздел XII.II ЕВРОПЕЙСКИТЕ ДИРЕКТИВИ И ТРАНСПОНИРАНЕТО ИМ В НАЦИОНАЛНОТО ДАНЪЧНО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО
Фиш XII.II.1 Директива 90/434/ЕИО от 23 юли 1990 г. относно данъчното облагане на преобразуванията, прехвърлянето на обособена дейност и замяната на акции и дялове между компании от различни държави, членки в ЕС и на преместването на седалището на европейско дружество или европейско кооперативно сдружение
Фиш XII.II.2 Директива 90/435/ЕИО от 23 юли 1990 г. относно общата система за данъчно облагане приложима в случаите на компании майки и дъщерни предприятия от различни държави членки на ЕСФиш XII.II.3 Директива 2003/49/ЕО от 3 юни 2003 г. относно общата система за данъчно облагане, приложима за доходите от лихви и авторски и лицензионни възнаграждения, начислени между асоциирани предприятия от различни държави членки на ЕС
СПИСЪК НА ПРОМЕНЕНИТЕ ФИШОВЕ ЗА 2011 ГОДИНА
ВЪВЕДЕНИЕ
ГЛАВА I ОБЩИ ПОНЯТИЯ И ПРИНЦИПИ
Фиш I.6 Източници на печалби и доходи
ГЛАВА II КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
Раздел II.II ДАНЪЧНИ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ
Фиш II.II.2 Непризнати разходи за данъчни цели
Раздел II.III ДАНЪЧНИ ВРЕМЕННИ РАЗЛИКИ
Фиш II.III.4 Данъчни временни разлики от последващи оценки и от отписване на вземания
Раздел II.V ДАНЪЧНИ АМОРТИЗИРУЕМИ АКТИВИ И ДАНЪЧЕН АМОРТИЗАЦИОНЕН ПЛАН
Фиш II.V.3 Стойности на данъчните амортизируеми активи. Запазване и промяна в стойностите на данъчните амортизируеми активи
Раздел II.VII СЧЕТОВОДНИ ГРЕШКИ И ПРОМЯНА НА СЧЕТОВОДНАТА ПОЛИТИКА
Фиш II.VII.1 Коригиране на счетоводни грешки
Раздел II.VIII ДЕКЛАРИРАНЕ И ВНАСЯНЕ НА КОРПОРАТИВНИЯ ДАНЪК
Фиш II.VIII.1 Деклариране и внасяне на корпоративния данък
Фиш II.VIII.2 Авансови вноски за корпоративен данъкРаздел II.IX СПЕЦИФИЧНИ РЕЖИМИ
Фиш II.IX.1 Финансови институции
Раздел II.X НАМАЛЯВАНЕ, ПРЕОТСТЪПВАНЕ И ОСВОБОЖДАВАНЕ ОТ ОБЛАГАНЕ С КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
Фиш II.X.3 Общи данъчни облекчения под формата на намаление на счетоводния финансов резултат или преотстъпване на корпоративен данък
Фиш II.X.4 Данъчни облекчения, за които се прилагат изискванията за минимална или регионална държавна помощФиш II.X.5 Данъчно облекчение, представляващо минимална държавна помощ
Фиш II.X.7 Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители
ГЛАВА V ДАНЪЧНО РЕГУЛИРАНЕ ПРИ ПРЕКРАТЯВАНЕ С ЛИКВИДАЦИЯ ИЛИ ОБЯВЯВАНЕ В НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ И ПРИ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ЛИКВИДАЦИОНЕН ДЯЛ
Фиш V.2 Данъчно третиране при разпределение на ликвидационен дял
ГЛАВА VI ДАНЪК, УДЪРЖАН ПРИ ИЗТОЧНИКА
Фиш VI.1 Обекти на облагане с данък при източника
Фиш VI.2 Данъчна основа и данъчни ставки за данъка, удържан при източникаФиш VI.3 Деклариране и внасяне на данъка при източника
ГЛАВА VII ДАНЪК ВЪРХУ РАЗХОДИТЕ
Раздел VII.II ДАНЪК ВЪРХУ СОЦИАЛНИТЕ РАЗХОДИ, ПРЕДОСТАВЕНИ В НАТУРА
Фиш VII.II.1 Обекти на облагане с данък върху социалните разходи, предоставени в натура
ГЛАВА X ДАНЪК ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА ОТ ОПЕРИРАНЕ НА КОРАБИ
Фиш X.1 Данък върху дейността от опериране на кораби - общи положения
Фиш X.2 Данъчно задължени лица за данъка върху дейността от опериране на корабиГЛАВА XI ОТКЛОНЕНИЕ ОТ ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ
Фиш XI.1 Предотвратяване на отклонение от данъчно облагане - същност
ГЛАВА XII ЕВРОПЕЙСКО ПРАВО И КОРПОРАТИВНО ОБЛАГАНЕ
Раздел XII.II ЕВРОПЕЙСКИТЕ ДИРЕКТИВИ И ТРАНСПОНИРАНЕТО ИМ В НАЦИОНАЛНОТО ДАНЪЧНО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО
Фиш XII.II.3 Директива 2003/49/ЕО от 3 юни 2003 г. относно общата система за данъчно облагане, приложима за доходите от лихви и авторски и лицензионни възнаграждения, начислени между асоциирани предприятия от различни държави членки на ЕС
ВЪВЕДЕНИЕНаръчникът по корпоративно подоходно облагане за 2011 година е актуализиран вариант на Наръчника по корпоративно подоходно облагане, съобразeн с действащия през 2011 Закона за корпоративното подоходно облагане.
Наръчникът за 2011 година е изготвен с цел да подпомогне служителите от Национална агенция за приходите при прилагането на данъчно законодателство в областта на корпоративното подоходно облагане за съответната година.
Промените за 2011 година са намерили отражение в съответните фишове на Наръчника по корпоративно подоходно облагане, в резултат на което са променени 21 броя фишове. За по-лесно ориентиране в направените промени е изготвен списък на фишовете, в който са отразени тези промени.
Наръчникът може да бъде използван както за самостоятелна подготовка от органите по приходите, така и като база за разработване на учебни материали за провеждане на първоначално и продължаващо обучения на служителите от Национална агенция за приходите.
ФИШ I.1
ОБЕКТИ НА ОБЛАГАНЕ
ОБЕКТИ НА ОБЛАГАНЕ
1. Печалбата на местните юридически лица;
2. Печалбата на местните юридически лица, които не са търговци, включително организациите на вероизповеданията, от:
- сделки по чл. 1 от Търговския закон- отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество
3. Печалбата на чуждестранните юридически лица от място на стопанска дейност в Република България или от разпореждане с имущество на такова място на стопанска дейност;
4. Доходите на чуждестранни юридически лица, когато са:
• от източник в Република България• посочени в закона
• не са реализирани чрез място на стопанска дейност в България
5. Доходи на местни юридически лица, които не са търговци (включително общини) от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени от местни юридически лица
6. Разходите, посочени в част четвърта на закона:
- социални разходи, предоставени в натура;- представителни разходи, свързани с дейността;
- разходи, свързани с експлоатация на превозни средства, когато с тях се осъществява управленска дейност.
7. Дейността на организаторите на хазартни игри;
8. Приходите на бюджетните предприятия от:
- сделки по чл. 1 от Търговския закон- отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество
9. Дейността от опериране на кораби на лицата, осъществяващи морско търговско корабоплаване
ФИШ I.2ДАНЪЧНО ЗАДЪЛЖЕНИ ЛИЦА
ДАНЪЧНО ЗАДЪЛЖЕНИ ЛИЦА СА:
1. Местните юридически лица по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗКПО:
- Юридическите лица, учредени съгласно българското законодателство- Дружествата, учредени съгласно Регламент (ЕО) № 2157/2001 на Съвета, и кооперациите учредени съгласно Регламент (ЕО) № 1435/2003 на Съвета, когато седалището им е в страната и са вписани в български регистър
2. Чуждестранните юридически лица, които:
- извършват стопанска дейност в страната чрез място на стопанска дейност или разпореждане с имущество на такова място на стопанска дейност;- получават посочените в закона доходи, които са с източник в страната.
Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗКПО чуждестранни юридически лица са онези, които не са местни.
3. Едноличните търговци - за данъците удържани при източника и в случаите определени по ЗДДФЛ
4. Физическите лица - търговци по смисъла на чл. 1, ал. 3 от Търговския закон - за случаите, определени в ЗДДФЛ
5. Работодателите и възложителите по договори за управление и контрол - за данъка върху социалните разходи
6. Неперсонифицираните дружества - същите са приравнени за целите на данъчното облагане на юридически лица.
7. Осигурителните каси, създадени на основание чл. 8 от Кодекса за социално осигуряване - приравнени са на юридически лица.
8. Всяко чуждестранно организационно и стопански обособено образувание (тръст, фонд и други подобни), което самостоятелно извършва стопанска дейност или извършва и управлява инвестиции, когато не може да се установи притежателят на дохода.
Забележка: това не са отделни юридически лица, а представляват особени относително обособени стопански единици, които нямат аналог в българската правна система.ФИШ I.3
ВИДОВЕ КОРПОРАТИВНИ ДАНЪЦИ
ФИШ I.4
ДАНЪЧНИ ДЕКЛАРАЦИИ, ВНАСЯНЕ НА ДАНЪЦИ И ЛИХВА ЗА ПРОСРОЧИЕ
I. ДАНЪЧНИ ДЕКЛАРАЦИИ
Съгласно разпоредбата на чл. 7 от ЗКПО образците на декларации и на други документи по същия закон се утвърждават със заповед на министъра на финансите и се обнародват в "Държавен вестник".За 2010/2011 година са налице следните утвърдени образци на декларации и други документи:
1.1. Годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък (Образец 1010)
Приложение № 1 за преобразуване на счетоводния финансов резултат (Образец 1011)Приложение № 2 за преотстъпване на корпоративен данък (Образец 1012)
Приложение № 3 за печалби (доходи) обложени в чужбина за които се прилага метод за избягване на двойното данъчно облагане (Образец 1013)
1.1.1. Годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък (Образец 1010а) - попълва се от лицата, които едновременно са изпълнили следните условия: не са извършвали дейност през годината; не са отчели приходи или разходи за годината съгласно счетоводното законодателство.
Забележка: Това са елементите на образеца на Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО, който се подава за 2010 г. в срок до 31.03.2011 г. Предстои утвърждаване на образец за 2011 г.1.2. Декларация за намаляване на авансовите вноски по чл. 88, ал. 1 от ЗКПО (образец 1020)
1.3. Декларация по чл. 201 от ЗКПО за удържан и внесен данък при източника (образец 1031)
1.4. Годишна данъчна декларация по чл. 202а, ал. 4 от ЗКПО за преизчисляване на данък, удържан при източника (образец 1090)
Забележка: Това е образецът декларацията по чл. 202а, ал. 4 от ЗКПО, който се подава за 2010 г. в срок до 31.12.2011 г. Предстои утвърждаване на образец за 2011 г., в случай, че е налице такава необходимост.1.5. Декларация по чл. 252 от ЗКПО за дължимия данък върху приходите на бюджетните предприятия (образец 1040)
Забележка: Това е образецът декларацията по чл. 252 от ЗКПО, който се подава за 2010 г. в срок до 31.03.2011 г. Предстои утвърждаване на образец за 2011 г., в случай, че е налице такава необходимост.1.6. Декларация по чл. 219, ал. 3 от ЗКПО за дължимия данък върху приходите от помощни и спомагателни дейности по смисъла на Закона за хазарта (образец 1050)
Забележка: Това е образецът декларацията по чл. 219, ал. 3 от ЗКПО, който се подава за 2010 г. в срок до 31.03.2011 г. Предстои утвърждаване на образец за 2011 г., в случай, че е налице такава необходимост.1.7. Декларация по чл. 224, чл. 231, чл. 239, ал. 1, чл. 239, ал. 2 от ЗКПО за данъка върху хазартната дейност (образец 1051)
1.8. Декларация по чл. 246 от ЗКПО за данъка върху хазартната дейност с хазартни съоръжения (образец 1055)
1.9. Декларация по чл. 259, ал. 1 от ЗКПО за упражняване правото на избор за облагане с данък върху дейността от опериране на кораби (образец 1061)
1.10. Декларация по чл. 259, ал. 2 от ЗКПО за дължимия данък върху дейността от опериране на кораби (образец 1080)
Забележка: Това е образецът декларацията по чл. 259, ал. 2 от ЗКПО, който се подава за 2010 г. в срок до 31.03.2011 г. Предстои утвърждаване на образец за 2011 г., в случай, че е налице такава необходимост.1.11. Ежедневен отчет за получените и изплатените суми за участие в хазартни игри
1.12. Ежемесечен отчет за получените и изплатените суми за участие в хазартни игри
II. ВНАСЯНЕ НА ДАНЪЦИ
Дължимите данъци по ЗКПО се внасят от данъчно задълженото лице в приход на републиканския бюджет по сметка на териториалната дирекция на Национална агенция за приходите по регистрация или където подлежат на регистрация данъчно задължените лица - чл. 8, ал. 1 и 2 от ЗКПО.Дължимите данъци се смятат за внесени на датата, на която сумите са постъпили в републиканския бюджет по сметката на съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите.
III. ЛИХВА ЗА ПРОСРОЧИЕ
Съгласно разпоредбата на чл. 9 от ЗКПО за невнесените в срок дължими данъци, включително за авансовите вноски се дължат лихви съгласно Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.ФИШ I.5
ДОКУМЕНТАЛНА ОБОСНОВАНОСТ
I. ДОКУМЕНТАЛНА ОБОСНОВАНОСТ
Разпоредбата на чл. 10 от ЗКПО регламентира най-общо признаването на счетоводни разходи за данъчни цели.ОБЩ ПРИНЦИП - ЧЛ. 10, АЛ. 1 ОТ ЗКПО
Счетоводен разход се признава за данъчни цели, когато е:
- издаден първичен счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция и
- Фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й
СПЕЦИФИЧНИ СЛУЧАИ
1. ЧЛ. 10, АЛ. 2 ОТ ЗКПО - ПРИ ЛИПСА НА ЧАСТ ОТ ИНФОРМАЦИЯТА В ПЪРВИЧНИЯ СЧЕТОВОДЕН ДОКУМЕНТ, ИЗИСКВАНА ПО ЗАКОНА ЗА СЧЕТОВОДСТВОТО
Счетоводен разход се признава за данъчни цели и когато в първичният счетоводен документ липса на част от изискуемата информация, по Закона за счетоводството, при условие че:- Стопанската операция е отразена вярно
- Липсващата информация е удостоверена с определени други документи и
- Стопанската операция е документирана с фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й
2. ЧЛ. 10, АЛ. 3 ОТ ЗКПО - ИЗДАТЕЛЯТ НА ДОКУМЕНТА НЕ Е ПРЕДПРИЯТИЕ ПО СМИСЪЛА НА ЗАКОНА ЗА СЧЕТОВОДСТВОТО И В ДОКУМЕНТА ЛИПСВА ЧАСТ ОТ ИНФОРМАЦИЯТА РЕГЛАМЕНТИРАНА СЪС СЪЩИЯ ЗАКОН
Счетоводен разход се признава за данъчни цели в случаите когато издателят на документа не е предприятие по смисъла чл. 1, ал. 2 на Закона за счетоводството и в документа липсва част от информацията регламентирана със същия закон. За да се признае разходът:- Стопанската операция трябва да е отразена вярно
- Стопанската операция е документирана с фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й
3. ЧЛ. 10, АЛ. 5 ОТ ЗКПО - ПРИ МЕЖДУНАРОДЕН ВЪЗДУШЕН ТРАНСПОРТ
При международен въздушен транспорт, счетоводния разход се счита документално обоснован, когато е документиран, чрез:- Първичен счетоводен документ и
- Бордната карта от осъществения полет
Когато първичният счетоводен документ (протокол) се издава от лицето, което извършва продажбата от името и за сметка на превозвача, то се приема за издател на документа.
4. ЧЛ. 10, АЛ. 6 ОТ ЗКПО - РАЗХОДИ ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛНИ ЦЕЛИ И РАЗХОДИ, СВЪРЗАНИ С ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
Документална обоснованост за разходите по чл. 204, т. 1 (представителни разходи) и 3 (разходи, свързани с експлоатация на превозни средства, когато с тях се осъществява управленска дейност), обложени с данък върху разходите, е налице и когато те са документирани само с фискална касова бележка от фискално устройство. Разходите по чл. 204, т. 3, обложени с данък върху разходите, се признават за данъчни цели и когато не е издаден пътен лист.ФИШ I.6
ИЗТОЧНИЦИ НА ПЕЧАЛБИ И ДОХОДИ
ПЕЧАЛБИ И ДОХОДИ ОТ ИЗТОЧНИЦИ В Р БЪЛГАРИЯ
ПЪРВА ГРУПА (обективен критерий) | ВТОРА ГРУПА (субективен критерий) |
Доходи и печалби, реализирани от стопанска дейност на територията на страната, както и от имущество на територията на страната, от финансови активи и от участие в местни дружества | Доходи които са определени като такива от източник в страната поради обстоятелството, че са начислени от местни юридически лица, местни ЕТ или чуждестранни ЮЛ и ЕТ чрез място на стопанска дейност или определена база на територията на страната, или изплатени от местни физически лица или от чуждестранни физически лица, разполагащи с определена база в РБългария, или са начислени от посочените лица в полза чуждестранни юридически лица, установени в юрисдикции с преференциален данъчен режим (за доходите, посочени в т. 8 и 9 по-долу) |
1. Печалби на чуждестранни юридически лица от стопанска дейност в страната, чрез място на стопанска дейност в Република България или от разпореждане с имущество на такова място на стопанска дейност; 2. Доходи от селско, горско, ловно и рибно стопанство на територията на Република България; 3. Доходи от финансови активи, издадени от местни ЮЛ, държавата и общините, както и доходите от сделки с тези активи; 4. Доходи от дивиденти и ликвидационни дялове от участие в местни юридически лица; 5. Доходи от разпореждане с недвижимо имущество, включително идеална част или ограничено вещно право върху недвижимо имущество, намиращо се в страната. | 1. Доходи от лихви, в т.ч. лихви, съдържащи се във вноски по финансов лизинг; 2. Доходи от наем или друго предоставяне за ползване на движимо имущество; 3. Авторски и лицензионни възнаграждения; 4. Възнаграждения за технически услуги; 5. Възнаграждения по договори за франчайз и факторинг; 6. Възнаграждения за управление или контрол на българско юридическо лице; 7. Доходи от наем или друго предоставяне за ползване на недвижимо имущество, включително идеална част от недвижимо имущество, намиращо се в страната; 8. Възнаграждения за услуги или права, с изключение на случаите, когато услугите или правата са реално предоставени; 9. Неустойки и обезщетения от всякакъв вид, с изключение на обезщетенията, начислени по застрахователни договори. |
Внимание! По отношение и на двете групи доходи, следва да се отбележи, че мястото на изплащане на съответния доход не оказва влияние при определяне на източника на дохода.
ФИШ I.7
МЕЖДУНАРОДНО ОБЛАГАНЕ
Принципът за предимство на международните договори, ратифицирани от Република България е регламентиран с разпоредбата на чл. 13 от ЗКПО.
Когато не е налице международен договор, законът предоставя право на данъчен кредит на данъчно задължените лица. По смисъла на § 1, т. 12 от ДР на ЗКПО "данъчен кредит" е правото при определените по този закон условия да се приспадне вече платен в чужбина данък върху печалби или доходи.
Правото на данъчен кредит е предоставено в следните случаи:
- При определяне на корпоративния данък или на алтернативните данъци - данъчният кредит се предоставя за платения в чужбина подобен на корпоративния данък или наложен вместо него данък
- Право на данъчен кредит за данъка, наложен в чужбина върху брутния размер на доходите от дивиденти, лихви, авторски и лицензионни възнаграждения, възнаграждения за технически услуги и наеми
Правото на данъчен кредит в описаните случаи се определя поотделно за:
- всяка държава; и
- за всеки вид доход.
Данъчният кредит се ограничава до българския данък, който би бил дължим върху съответните печалби и доходи.
ФИШ II.I.1
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ХАРАКТЕРИСТИКА НА КОРПОРАТИВНИЯ ДАНЪК
ФИШ II.I.2
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ДАНЪЧЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ
СЧЕТОВОДЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ - § 1, т. 16 от ДР на ЗКПО
"Счетоводен финансов резултат" е печалбата (загубата) по отчета за приходите и разходите (отчета за доходите) за определен период преди начисляването на разходите за данъци от печалбата.
ДАНЪЧЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ
ФИШ II.I.3
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ДАНЪЧЕН ПЕРИОД, ДАНЪЧНА ОСНОВА И ДАНЪЧНА СТАВКА
I. ДАНЪЧЕН ПЕРИОД
Данъчният период за определяне на корпоративния данък е календарната година. За новоучредените данъчно задължени лица данъчният период обхваща периода от датата на учредяването им до края на годината. За прекратените в течение на годината - от началото на годината до датата на вписване на прекратяването, съответно от датата на учредяването до датата на вписване на прекратяването. (виж Фиш V.I).II. ДАНЪЧНА ОСНОВА
Данъчната основа за определяне на корпоративния данък е данъчната печалба (виж Фиш II.I.2).III. ДАНЪЧНА СТАВКА
10 %ФИШ II.II.1
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
ДАНЪЧНИ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ - СЪЩНОСТ И ВИДОВЕ
ДАНЪЧНИ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ - чл. 23, ал. 1 от ЗКПО
Данъчни постоянни разлики са счетоводни приходи или разходи, които не са признати за данъчни цели.
ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА СЧЕТОВОДНИЯ ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ С ДАНЪЧНИТЕ ПОСТОЯННИ РАЗЛИКИ
Когато в ЗКПО е посочено, че:
1. разход (загуба) не е признат за данъчни цели - счетоводният финансов резултат се увеличава в годината на счетоводното отчитане на разхода (загубата) и не се преобразуват счетоводните финансови резултати през следващите години;
2. приход (печалба) не е признат за данъчни цели - счетоводният финансов резултат се намалява в годината на счетоводното отчитане на прихода (печалбата) и не се преобразуват счетоводните финансови резултати през следващите години.
ФИШ II.II.2
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
Съгласно чл. 26 от ЗКПО счетоводните разходи, изброени в т. 1 - т. 11 на посочената разпоредба, не се признават за данъчни цели:
Анализът на административната и съдебната практика показва, че органите по приходите сравнително често се позовават на разпоредбите на чл. 26, т. 1 и т. 11 от ЗКПО. Ето и някои случаи от тяхната практика, в които определени разходи са квалифицирани като непризнати за данъчни цели по реда на чл. 26, т. 1 или т. 11:
- Възнаграждения за личен труд на управител на дружество - липсват доказателства, че отчетеният разход е възнаграждение по договор за управление, защото не е представен договор за управление и не са начислявани месечни възнаграждения (разходът е начислен въз основа на протоколно решение от 31 декември като е посочено, че възнаграждението са начислява след приключване на финансовата година и установяване на финансовия резултат).
- Разходи за реклама на търговска марка, притежавана от едноличния собственик на капитала - тъй като данъчно задълженото лице не притежава търговската марка, то няма право да я използва и съответно да я рекламира.
- Разходи за командировки на собственик на ЕТ - установено е че в ЕТ са отчетени разходи, извършени от физическото лице (собственик на ЕТ) в работно време, в периоди, когато същият е изпълнявал задълженията си по трудово правоотношение на пълен работен ден в АД. Следователно са отчетени разходи, за които липсват доказателства, че са реално извършени и че са свързани с дейността на ЕТ. В случая с отчитането на въпросните разходи е извършено скрито разпределение на печалбата.
- Разходи за материали и стоки, несвързани с дейността на данъчно задълженото лице - тук най-често попадат стоки и материали, чието предназначение е за лични цели.
- Разходи за ДОО и ЗО на самоосигуряващо се лице (собственик на ЕООД или съдружник в ООД) - въпросните разходи не следва да бъдат за сметка на дружеството.
- Разходи за издръжка на имот, който не се използва в дейността на данъчно задълженото лице.
- Разходи за транспорт на персонала, когато не са с характер на социални разходи.
- Разходи за издръжка на нает имот, който се ползва от управител на дружеството и неговото семейство, когато в съответния договор за управление не е предвидено, че тези разходи са елемент на възнаграждението на управителя.
ФИШ II.II.3
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕПРИЗНАТИ ПРИХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
НЕПРИЗНАТИ ПРИХОДИ ЗА ДАНЪЧНИ ЦЕЛИ
Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗКПО счетоводните приходи, изброени в т. 1 - т. 3 на посочената разпоредба не се признават за данъчни цели:
ФИШ II.II.4
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ И ПРИХОДИ ОТ ЛИПСИ И БРАК
1. НЕПРИЗНАТИ РАЗХОДИ ОТ ЛИПСИ И БРАК
1.1. Разходи от липси на дълготрайни и краткотрайни активи:
Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗКПО счетоводните разходи от липси на дълготрайни и краткотрайни активи не се признават за данъчни цели, с изключение на произтичащите от непреодолима сила. Според чл. 306, ал. 2 от ТЗ "непреодолима сила" е непредвидено или непредотвратимо събитие от извънреден характер.
Събитието, което може да се квалифицира като непреодолима сила, не зависи от волята на субекта и ходът му не може да бъде променен или предотвратен от този субект, независимо от положените от него усилия. Именно поради това според съдебната практика като "непреодолима сила" се квалифицират природните бедствия - земетресение, наводнение, силен снеговалеж, голяма суша, пожар и др. (Решение на ВАС № 4494 от 07.05.2007 г. по адм. д. № 10378/2006 г., I отд.).
Кражбата не може да бъде определена като непреодолима сила (Решение на ВАС № 7144 от 28.06.2006 г. по адм. д. № 11152/2005 г., I отд.).
Съгласно чл. 28, ал. 4 не се признава за данъчни цели разходът за данък по чл. 79, ал. 3 от ЗДДС на активи, непризнати по реда на ал. 1 - 3, а на основание ал. 5 не се признават за данъчни цели последващите счетоводни разходи, отчетени по повод на вземане, възникнало в резултат на липси и брак на активи, непризнати по реда на ал. 1 - 4.
2. НЕПРИЗНАТИ ПРИХОДИ, ВЪЗНИКНАЛИ ПО ПОВОД НА ЛИПСИ И БРАК
Съгласно чл. 29 от ЗКПО не се признават за данъчни цели счетоводните приходи, възникнали по повод на липси и брак на активи или вземане, свързано с тях, до размера на непризнатите разходи по чл. 28.Пример: Предприятие притежава материални запаси на стойност от 38 000 лева. През Х1 година се установява, че са откраднати материални запаси на стойност 20 000 лева и предприятието отчита разход от липса.
На основание чл. 28, ал. 1 от ЗКПО при определяне на данъчния си финансов резултат за Х1 година, предприятието извършва увеличение на счетоводния финансов резултат с непризнатия за данъчни цели разход от липси в размер на 20 000 лв.
През Х2 година извършителят на кражбата е заловен и осъден да заплати на дружеството 22 000 лева. Постъпилата сума е отчетена като друг приход и е част от счетоводния финансов резултат за Х2 година. В този случай за Х2 година, следва да се приложи чл. 29 от ЗКПО. Намалението на счетоводния финансов резултат по чл. 29 от ЗКПО се извършва само до размера на непризнатите за Х1 година разходи - 20 000 лева.
1.2. Разходи от липси и брак на материални запаси:
Материалните запаси влизат в състава на краткотрайните активи, но непризнаването на разходите от липси на материални запаси се извършва по реда на специалната норма на чл. 28, ал. 2 от ЗКПО, а не по реда на ал. 1. Също така счетоводните разходи от брак на материални запаси не се признават за данъчни цели (чл. 28, ал. 2), докато разходите от брак на дълготрайни активи и на останалите краткотрайни активи са данъчно признати.ФИШ II.II.5
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИ РАЗХОДИ НА ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ
ДАНЪЧНО ТРЕТИРАНЕ НА НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИТЕ РАЗХОДИ НА ЮЛНЦ
Съгласно чл. 1, т. 2 от ЗКПО този закон урежда облагането на печалбата на местните юридически лица, които не са търговци, включително организациите на вероизповеданията, от сделки по чл. 1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество.
Съгласно т. 3.2 от СС 9 - "Представяне на финансовите отчети на предприятията с нестопанска дейност" тези предприятия следва да съставят индивидуален сметкоплан, в който да предвидят сметки за отделно отчитане на нестопанската от стопанската дейност, както и за отделно отчитане на приходите и разходите, свързани с тези дейности. Разпоредбата на т. 8.2 от СС 9 изисква да бъде съставен отделен отчет за приходите и разходите за стопанската дейност съгласно изискванията на СС 1 - "Представяне на финансови отчети".
Въпреки това в много случаи някои от разходите не е възможно да бъдат разпределени с абсолютна точност, т.е. те се явяват "неразпределяеми разходи". По смисъла на § 1, т. 17, б. "б" от ДР на ЗКПО "неразпределяеми разходи" са всички разходи за продажби, административни, финансови и извънредни разходи, които не се отнасят само към определена дейност и са свързани с осъществяване на дейност, подлежаща на облагане с корпоративен данък, извършвана от юридически лица с нестопанска цел.
В случай, че тези неразпределяеми разходи са отчетени като разходи за дейността, подлежаща на облагане съгласно чл. 1, т. 2 от ЗКПО, спрямо тях намира приложение данъчното третиране, регламентирано с разпоредбата на чл. 30 от ЗКПО, което се състои в следното:
ПРИМЕР: ЮЛНЦ извършва както дейност в изпълнение на нестопанските си цели (дейност 1), така и отдаване под наем на недвижимо имущество (дейност 2). Част от персонала на ЮЛНЦ е зает с извършването и на двете дейности. Да приемем, че за дадена година работната заплата на този персонал е в размер на 10 000 лв. ЮЛНЦ не е било в състояние да разпредели точно разходите за работна заплата между двете дейности и те са осчетоводени само като разход за дейност 2.
От дейност 1 ЮЛНЦ е отчело счетоводни приходи в размер на 30 000 лв., а от дейност 2 - 20 000 лв.
Счетоводният финансов резултат (СФР) от дейност 2 (в който се включват отчетените неразпределяеми разходи - 10 000 лв.) е в размер на 2 000 лв.
ЮЛНЦ трябва да извърши данъчно преобразуване на СФР по реда на чл. 30 от ЗКПО, както следва:
1. Изчисляване на размера на признатата част от неразпределяемите разходи:
10 000 х ((20 000: (30 000 + 20 000)) = 4 000 лв.2. Увеличение на СФР с размера на неразпределяемите разходи и намаление на същия с признатата част от неразпределяемите разходи:
2 000 + 10 000 - 4 000 = 8 000 лв.ФИШ II.II.6
КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК
РАЗХОДИ ЗА ДАРЕНИЯ
На основание чл. 31, ал. 1 - ал. 4 от ЗКПО част или целият размер на разходите за дарения се признава за данъчни цели, когато даренията са извършени в полза на определен кръг лица.
Пример:
Данъчно задължено лице отчита положителен финансов резултат за 2011 година в размер на 700 000 лева, вкл. разходи за дарения - 485 000 лева, както следва:
60 000 лева - в полза на Фонд "Социално подпомагане";
15 000 лева - в полза на Български Червен кръст;
10 000 лева - в полза на център "Фонд за лечение на деца";
400 000 лева - компютри в полза на Софийския университет, като компютрите са произведени до 1 година преди датата на дарението.
Разходите за дарения не попадат в обхвата на чл. 31, ал. 6 от ЗКПО и подлежат на регулиране по общия ред на закона.
Как следва да бъде установен размерът на разходите за дарения, подлежащи на преобразуване по реда на чл. 26, т. 7 от ЗКПО, във връзка с допустимите размери по чл. 31, ал. 1, 2, 3 и 4 от ЗКПО?
Решение:
№ | КОД (съгласно Номен-клатура-та по-долу) | ДАННИ ЗА ЛИЦЕТО, В ЧИЯТО ПОЛЗА Е ИЗВЪРШЕНО ДАРЕНИЕТО | Сума | |
Наименование/Име, презиме, фамилия | БУЛСТАТ/ЕГН/ ЛНЧ/Служебен № от регистъра на НАП | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | 2 | фонд "Социално подпомагане" | 111111111 | 60 000 |
2 | 10 | Български Червен кръст | 222222222 | 15 000 |
3 | Общо за код от 1 до 18 | 75 000 | ||
4 | Допустим размер на разходите за дарения съгласно чл.31, ал.1 (за код от 1 до 18) (до 10% от счетоводната печалба) | 70 000 | ||
5 | Превишение (р.3 - р.4) | 5 000 | ||
6 | 19 | Център „Фонд за лечение на деца”; Център „Фонд за асистирана репродукция”; Център „Фонд за трансплантация” | 333333333 | 10 000 |
7 | Допустим размер на разходите за дарения съгласно чл.31, ал.2 (за код 19) (до 50% от счетоводната печалба) | 350 000 | ||
8 | Превишение (р.6 - р.7) | 0 | ||
9 | 20 | Софийски университет | 444444444 | 400 000 |
10 | Общо за код 20 | 400 000 | ||
11 | Общ размер на разходите за дарения (р. 3 + р. 6 + р. 10) | 485 000 | ||
12 | Общ размер на превишението (р. 5 + р. 8) | 5 000 | ||
13 | Разходи за дарения, признати за данъчни цели по чл.31, ал.1 - 4 (р. 11 – р. 12) | 480 000 | ||
14 | Допустим размер на разходите за дарения съгласно чл.31, ал.5 (до 65% от счетоводната печалба) | 455 000 | ||
15 | Превишение (р. 13 - р. 14) | 25 000 | ||
16 | Непризнати разходи за дарения съгласно чл.31, ал.6 | 0 | ||
17 | Непризнати разходи за дарения, направени в полза на лица, извън посочените в чл.31, ал. 1 – 4 | 0 | ||
18 | Общ размер на непризнатите разходи за дарения (р. 12 + р. 15 + р. 16 + р. 17) | 30 000 |
Няма коментари:
Публикуване на коментар