III.5. СТАТИСТИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА
Статистически класификации
От януари 2009 г. във всички институции на държавната администрация, които поддържат регистри и информационни системи започна прилагането на ревизираните макроикономически класификации - Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) и Класификацията на продуктите по икономически дейности (КПИД-2008), утвърдени със заповед на председателя на НСИ съгласно Закона за статистиката. Отразени бяха настъпилите изменения в Комбинираната номенклатура (КН) и в свързаните с нея Номенклатура на промишлената продукция (ПРОДПРОМ), Номенклатура на продукцията на селското, горското и рибното стопанство (ПРОДАГРО), Номенклатура на енергийните продукти (ПРОДЕНЕРДЖИ) и Стандартната външнотърговска класификация (СИТС). Подготвени бяха списъци на променените позиции в продуктовите номенклатури за 2010 г., които ще бъдат утвърдени със заповед на председателя на НСИ и обнародвани в "Държавен вестник". За целите на статистическите обработки и продължаване на динамичните редове бяха разработени нови кодови таблици на преход между ПРОДПРОМ 2008 - ПРОДПРОМ 2009, ПРОДАГРО 2008 - ПРОДАГРО 2009 и КПИД-2008 - КН, КН 2007 - КН 2008, СИТС, Rev. 3 и СИТС, Rev. 4.
През 2009 г. завърши работата по проект на ЕК "Тестване на Европейската социално-икономическа класификация", изпълняван съвместно от НСИ и Министерството на труда и социалната политика. В резултат беше разработена методологията на изграждане на Европейската социално-икономическа класификация (ЕСИК) на основата на събраните данни и съществуващото в България икономическо законодателство и бяха описани възможностите и проблемите на прилагане на ЕСИК в практиката на България. През годината започна съвместната работа на НСИ с Министерството на труда и социалната политика и по разработването на ревизирана Класификация на професиите и длъжностите, 2010 (КПД-2010) на основата на ревизираната Международна стандартна класификация на професиите, 2008 (ISCO-08), която съгласно Регламент на Европейския парламент и на Съвета трябва да влезе в сила от 1 януари 2011 г. за всички статистически изследвания, а за изследването на структурата на заплатите - от 2010 г.
И през тази година експерти от НСИ продължиха участието си в работата на Комитета по митническия код на секция "Митническа и статистическа номенклатура", като подготвяха становището на България по изменението на ежегодните изменения в Комбинираната номенклатура (КН) на Европейския съюз. Във връзка със започналата работа по ревизирането на Международната стандартна класификация на образованието (ISCED 1997) на ЮНЕСКО беше изготвено и становището на отдел "Статистически класификации" относно влиянието, което биха имали тези промени върху действащите статистически класификации.
Основна задача пред НСИ през 2009 г. беше оказването на методологична помощ по използването на класификациите в статистическата и социалната практика. Основно средство в консултантската и разяснителната дейност заемаше Информационна система "Статистически класификации" чрез създадените възможности за он-лайн предоставяне на информация за всички класификации, документи, кореспондиращи таблици, възникващи в резултат на ревизията на макроикономическите и другите икономически класификации и номенклатури, както и чрез извършването на експорт на класификации чрез стандартни интерфейси.
Статистически метаданни и стандарти
С цел стандартизиране и хармонизиране на статистическата терминология през 2009 г. продължи работата по текущото поддържане на Електронни речници на статистическите термини в интранет страницата на НСИ и на рубрика "Метаданни", съдържаща ръководства и документи по темата. Бяха подготвени и представени в новата интернет страница на НСИ метаданни за всяка статистическа рубрика, което ще улесни потребителите в интерпретирането и ползването на статистическата информация. През февруари 2009 г. НСИ бе посетен от екип на Евростат, който даде много добра оценка на наличието на справочни метаданни на интернет страницата на НСИ.
През 2009 г. продължиха дейностите по тримесечния преглед и актуализацията на националните метаданни съгласно изискванията на Специалния стандарт за разпространение на данни на Международния валутен фонд (SDDS). В изпълнение на споразмение с МВФ по този стандарт България предоставя основни икономически и финансови показатели на МВФ съгласно календар за разпространение на данните, които се публикуват и в националната SDDS страница, поддържана от БНБ.
През 2009 г. бе основно ревизиран Списъкът на стандартните статистически показатели в посока на разширяване, опростяване и по-ясно представяне на показателите в него, които НСИ предоставя безплатно на потребителите чрез новата интернет страница. През годината беше изготвен и Списък на стандарти по информационна сигурност и на защита на статистическата информация. Продължи участието на НСИ в работата на Националния институт по стандартизация, свързана с прилагането на международни и европейски стандарти.
Като цяло Националната статистическа програма за 2009 г. е изпълнена успешно с изключение на три задачи. Поради промени в Закона за отбраната и въоръжените сили и поднормативните му актове отпадна провеждането на статистическо изследване за потенциалните производители и доставчици на специална и гражданска продукция в интерес на отбраната и управлението при кризи. Не беше изпълнена задачата "Внедряване на модел за управление на качеството" поради ресурсни ограничения и е прехвърлена за изпълнение в НСП 2010. По същата причина не беше изпълнена и отпадна задача "Развитие и оптимизиране на ИС "Планиране и проектиране на статистическото изследване".
IV. РЕСУРСНО ОСИГУРЯВАНЕ
Националният статистически институт е организиран в Централно управление (ЦУ) и 28 териториални статистически бюра (ТСБ). Структурните звена са разпределени в обща и специализирана администрация съгласно Закона за администрацията.
Общата численост на персонала в структурните звена на НСИ в началото на 2009 г. е 1296 щатни бройки, в т.ч. ЦУ на НСИ - 350 щатни бройки, и общо в ТСБ - 946 щатни бройки. Съгласно Устройствения правилник на НСИ Централното управление е организирано в девет дирекции, "Инспекторат" и "Звено за вътрешен одит" и отдел "Управление при кризи, ЗОВ-С и ОМП". Шест от дирекциите са в специализираната администрация и три в общата администрация. Дирекциите са разделени на отдели и сектори, броят и наименованията на които е определен в структурата и длъжностното щатно разписание на НСИ.
Дейността по управлението на човешките ресурси в Националния статистически институт се осъществява при точно спазване на Закона за статистиката, Закона за администрацията, Закона за държавния служител, Кодекса на труда и всички разпоредби на българското законодателство. През месец април 2009 г. организационната структура и длъжностното разписание се оптимизира и към 01.11.2009 г. в НСИ са заети общо 1280 лица, от които в ЦУ на НСИ - 342 лица, а в ТСБ - 938 лица. Промените в числеността на персонала през годината са в съответствие с определените натурални показатели по бюджета на НСИ за 2009 г. и са вследствие и на движението на заетите в началото и края на периода.
Състоянието на персонала в Националния статистически институт е представено в следната таблица, обобщаваща структурата на персонала общо за НСИ, в т.ч. ЦУ на НСИ и ТСБ.
Разпределение на заетите по отношение на образование, пол,
форма на правоотношение и възраст към 31.12.2009 г.
Структура на персонала по:
НСИ – общо|ЦУ на НСИ| ТСБ
В системата на НСИ стриктно са спазени нормативните изисквания по отношение на образователната степен и професионален опит за заемане на отделните длъжности, както и определените нормативи за общата и специализираната администрация и за ръководните кадри. Поради предимно производствените, а не управленски функции и задачи, които изпълняват структурните звена на НСИ, относителният дял на общата администрация е значително по-нисък от нормативно определения. Всички промени на служебно или трудово правоотношение на служителите през 2009 г. са извършвани в съответствие с изискванията на ЗДСл, КТ, Наредбата за прилагане на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, Наредбата за служебното положение на държавните служители, другите документи, свързани с промените на трудовото или служебното правоотношение на служителите и Колективния трудов договор. Назначаването на служители в системата на НСИ е извършвано при стриктно спазване на Наредбата за провеждане на конкурси за държавни служители, което позволи новоназначените служители да бъдат внимателно подбирани. През 2009 г. в системата на НСИ бяха проведени общо 16 конкурса за назначаване на служители на свободни работни места. Общият брой на обявените конкурси, приключили без назначаване на нови служители, е 4. В ЦУ на НСИ бяха проведени 15 конкурса, от които 12 завършиха с назначаване на нови служители.
Определянето на основната месечна работната заплата на заетите в системата на НСИ е съобразено с действащата нормативна уредба, като средната месечна брутна заплата на едно лице от 01.01.2009 г. за персонала на НСИ е 646,67 лв.
През 2009 г. беше разработен подробен План за обучение на служителите от системата на НСИ в изпълнение на Стратегията за обучение на служителите в държавната администрация, приета с Решение № 85 на Министерския съвет от 2002 г., Политиката за обучение на служителите от НСИ, приета през март 2007 г., Стратегията за обучение на служителите в НСИ, разработена по Национална програма ФАР 2004, Насоките за развитие на обучението в Европейската статистическа система съгласно Европейската програма за обучение по статистика. Приоритетните направления в дейността на НСИ за 2009 г. са свързани с подобряване на качеството и усъвършенстване на разпространението, анализ на текущите потребности от обучение за професионално и служебно развитие.
Основните области на обучение през 2009 г. са: подобряването на административния капацитет на ръководните служители; статистика; чуждоезиково обучение; европейска администрация и международно сътрудничество; организация и информатика. През 2009 г. в различните форми на обучение: курсове, семинари, инструктажи главно със служители от ТСБ, консултации в страната и чужбина, проучване опита на други страни и стажове в чужбина, служителите на НСИ реализираха общо 576 участия. За реализирането на цитираните форми на обучение бяха изразходвани 8741 човекодни.
През 2009 г. служителите на НСИ са участвали в 44 курса за повишаване на квалификацията. В курсове, които касаят статистическите изследвания, са участвали 483 служители, а в курсове за подобряване на административния капацитет - 84 лица, 9 лица са подобрявали езиковите си умения.
Приведените по-горе данни показват, че в системата на НСИ работят квалифицирани и образовани специалисти. Голяма част от тях са дългогодишни служители с натрупан ценен практически опит в конкретни статистически области. Делът на заетите в системата на НСИ служители с висше образование е 72,3 на сто, като за териториалните структури делът на заетите висшисти е 65,4 на сто. Въпреки това обезпокоителна е тенденцията за запазване на сравнително висок дял на служителите в териториалните статистически бюра, притежаващи средно образование - 34,5 на сто от служителите. Продължава тенденцията за продължаване на обучението на служителите за повишаването на тяхното образователно ниво. Данните са показани в следващата таблица:
Служители от НСИ, продължаващи обучението си в български университети през
2009 г.
Служители от НСИ, продължаващи обучението си в български университети през
2009 г.
Вид обучение Общо От тях:
ЦУ на НСИ ТСБ
Висше образование за получаване на образователна степен:
общо 30 1 29
„доктор“ 2 2
„магистър“ 18 18
„бакалавър“ 8 1 7
„професионален бакалавър“ 2 2
В същото време през последните години се наблюдават негативни тенденции като застаряване и ускорено текучество на персонала. Общо за НСИ през 2009 г. делът на заетите на възраст под 50 години е 52,7 на сто, за ЦУ на НСИ - 47,1 на сто, и общо за ТСБ - 54,7 на сто. Основните причини за наблюдаваните обезпокоителни тенденции е все още ниското заплащане на служителите в държавната администрация и спецификата на извършваните дейности в системата на националната статистика. Въпреки увеличаването на средната брутна заплата в системата на НСИ през 2009 г. заложените ниски прагове на заплащане на младшите експерти действат негативно върху рекрутирането на лица с висше образование във възрастовата група от 21 до 30 г.
Възраст НСИ – общо ЦУ на НСИ ТСБ
бр. % бр. % бр. %
До 20 г. 1 0,1 0 0,0 1 0,1
21 – 30 г. 65 5,1 19 5,6 46 4,9
31 – 40 г. 242 18,9 76 22,2 166 17,7
41 – 50 г. 366 28,6 66 19,3 300 32,0
51 – 60 г. 566 44,2 163 47,7 403 43,0
Над 60 г. 40 3,1 18 5,3 22 2,3
Общо 1280 100,0 342 100,0 938 100,0
От посочените по-горе данни се констатира, че средната възраст на заетите през 2009 г. общо за системата на Националния статистически институт е 47 години. Тази тенденция ще се запазва и през следващия период, което ще наложи прилагане на по-ефективни политики при наемането на лица от по-младата възрастова група.
През 2009 г. продължи тенденцията за подобряване на условията на труд въпреки предприетите от правителството мерки за ограничаване и съкращаване на капиталовите разходи и разходите за текущи ремонти и СБКМ.
През 2009 г. от Службата по трудова медицина бяха извършени следните профилактични прегледи: преглед при терапевт - 191 служители, преглед при невролог - 172 служители, преглед при офталмолог - 163 служители. Остеодензиометрични прегледи са извършени на 274 служители, а 23 работещи са преминали на преглед за ехография на простатната жлеза. Клинико-лабораторни изследвания са извършени на 479 заети лица в Централното управление и служителите на ТСБ - София град.
Беше актуализиран и разширен съставът на Комитета по условия на труд в квотите на работодателя и на служителите в НСИ.
Службата по трудова медицина направи анализ на заболяемостта сред служителите в НСИ и изготви доклади за извършените профилактични прегледи през 2009 г. на ЦУ на НСИ и всичките териториални статистически бюра. Бяха обучени членовете на КУТ и ръководителите на административните звена относно първоначално и периодично обучение по здравословни и безопасни условия на труд, съгласно Наредба № 04 от 1998 г.
Със заповед на Председателя на НСИ са определени служителите, които извършват встъпителния и периодичните инструктажи в отделните административни звена.
* * *
Националният статистически институт и другите органи на статистиката изпълниха задачите, включени в Националната статистическа програма и Плана за дейността на НСИ за 2009 г., независимо от съпътстващите ресурсни ограничения. Може да се обобщи, че с изпълнението на задачите през 2009 г. са постигнати положителни резултати и по изпълнението на Стратегията за развитие на Националната статистическа система през периода 2008 - 2012 г.
Статистически класификации
От януари 2009 г. във всички институции на държавната администрация, които поддържат регистри и информационни системи започна прилагането на ревизираните макроикономически класификации - Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) и Класификацията на продуктите по икономически дейности (КПИД-2008), утвърдени със заповед на председателя на НСИ съгласно Закона за статистиката. Отразени бяха настъпилите изменения в Комбинираната номенклатура (КН) и в свързаните с нея Номенклатура на промишлената продукция (ПРОДПРОМ), Номенклатура на продукцията на селското, горското и рибното стопанство (ПРОДАГРО), Номенклатура на енергийните продукти (ПРОДЕНЕРДЖИ) и Стандартната външнотърговска класификация (СИТС). Подготвени бяха списъци на променените позиции в продуктовите номенклатури за 2010 г., които ще бъдат утвърдени със заповед на председателя на НСИ и обнародвани в "Държавен вестник". За целите на статистическите обработки и продължаване на динамичните редове бяха разработени нови кодови таблици на преход между ПРОДПРОМ 2008 - ПРОДПРОМ 2009, ПРОДАГРО 2008 - ПРОДАГРО 2009 и КПИД-2008 - КН, КН 2007 - КН 2008, СИТС, Rev. 3 и СИТС, Rev. 4.
През 2009 г. завърши работата по проект на ЕК "Тестване на Европейската социално-икономическа класификация", изпълняван съвместно от НСИ и Министерството на труда и социалната политика. В резултат беше разработена методологията на изграждане на Европейската социално-икономическа класификация (ЕСИК) на основата на събраните данни и съществуващото в България икономическо законодателство и бяха описани възможностите и проблемите на прилагане на ЕСИК в практиката на България. През годината започна съвместната работа на НСИ с Министерството на труда и социалната политика и по разработването на ревизирана Класификация на професиите и длъжностите, 2010 (КПД-2010) на основата на ревизираната Международна стандартна класификация на професиите, 2008 (ISCO-08), която съгласно Регламент на Европейския парламент и на Съвета трябва да влезе в сила от 1 януари 2011 г. за всички статистически изследвания, а за изследването на структурата на заплатите - от 2010 г.
И през тази година експерти от НСИ продължиха участието си в работата на Комитета по митническия код на секция "Митническа и статистическа номенклатура", като подготвяха становището на България по изменението на ежегодните изменения в Комбинираната номенклатура (КН) на Европейския съюз. Във връзка със започналата работа по ревизирането на Международната стандартна класификация на образованието (ISCED 1997) на ЮНЕСКО беше изготвено и становището на отдел "Статистически класификации" относно влиянието, което биха имали тези промени върху действащите статистически класификации.
Основна задача пред НСИ през 2009 г. беше оказването на методологична помощ по използването на класификациите в статистическата и социалната практика. Основно средство в консултантската и разяснителната дейност заемаше Информационна система "Статистически класификации" чрез създадените възможности за он-лайн предоставяне на информация за всички класификации, документи, кореспондиращи таблици, възникващи в резултат на ревизията на макроикономическите и другите икономически класификации и номенклатури, както и чрез извършването на експорт на класификации чрез стандартни интерфейси.
Статистически метаданни и стандарти
С цел стандартизиране и хармонизиране на статистическата терминология през 2009 г. продължи работата по текущото поддържане на Електронни речници на статистическите термини в интранет страницата на НСИ и на рубрика "Метаданни", съдържаща ръководства и документи по темата. Бяха подготвени и представени в новата интернет страница на НСИ метаданни за всяка статистическа рубрика, което ще улесни потребителите в интерпретирането и ползването на статистическата информация. През февруари 2009 г. НСИ бе посетен от екип на Евростат, който даде много добра оценка на наличието на справочни метаданни на интернет страницата на НСИ.
През 2009 г. продължиха дейностите по тримесечния преглед и актуализацията на националните метаданни съгласно изискванията на Специалния стандарт за разпространение на данни на Международния валутен фонд (SDDS). В изпълнение на споразмение с МВФ по този стандарт България предоставя основни икономически и финансови показатели на МВФ съгласно календар за разпространение на данните, които се публикуват и в националната SDDS страница, поддържана от БНБ.
През 2009 г. бе основно ревизиран Списъкът на стандартните статистически показатели в посока на разширяване, опростяване и по-ясно представяне на показателите в него, които НСИ предоставя безплатно на потребителите чрез новата интернет страница. През годината беше изготвен и Списък на стандарти по информационна сигурност и на защита на статистическата информация. Продължи участието на НСИ в работата на Националния институт по стандартизация, свързана с прилагането на международни и европейски стандарти.
Като цяло Националната статистическа програма за 2009 г. е изпълнена успешно с изключение на три задачи. Поради промени в Закона за отбраната и въоръжените сили и поднормативните му актове отпадна провеждането на статистическо изследване за потенциалните производители и доставчици на специална и гражданска продукция в интерес на отбраната и управлението при кризи. Не беше изпълнена задачата "Внедряване на модел за управление на качеството" поради ресурсни ограничения и е прехвърлена за изпълнение в НСП 2010. По същата причина не беше изпълнена и отпадна задача "Развитие и оптимизиране на ИС "Планиране и проектиране на статистическото изследване".
IV. РЕСУРСНО ОСИГУРЯВАНЕ
Националният статистически институт е организиран в Централно управление (ЦУ) и 28 териториални статистически бюра (ТСБ). Структурните звена са разпределени в обща и специализирана администрация съгласно Закона за администрацията.
Общата численост на персонала в структурните звена на НСИ в началото на 2009 г. е 1296 щатни бройки, в т.ч. ЦУ на НСИ - 350 щатни бройки, и общо в ТСБ - 946 щатни бройки. Съгласно Устройствения правилник на НСИ Централното управление е организирано в девет дирекции, "Инспекторат" и "Звено за вътрешен одит" и отдел "Управление при кризи, ЗОВ-С и ОМП". Шест от дирекциите са в специализираната администрация и три в общата администрация. Дирекциите са разделени на отдели и сектори, броят и наименованията на които е определен в структурата и длъжностното щатно разписание на НСИ.
Дейността по управлението на човешките ресурси в Националния статистически институт се осъществява при точно спазване на Закона за статистиката, Закона за администрацията, Закона за държавния служител, Кодекса на труда и всички разпоредби на българското законодателство. През месец април 2009 г. организационната структура и длъжностното разписание се оптимизира и към 01.11.2009 г. в НСИ са заети общо 1280 лица, от които в ЦУ на НСИ - 342 лица, а в ТСБ - 938 лица. Промените в числеността на персонала през годината са в съответствие с определените натурални показатели по бюджета на НСИ за 2009 г. и са вследствие и на движението на заетите в началото и края на периода.
Състоянието на персонала в Националния статистически институт е представено в следната таблица, обобщаваща структурата на персонала общо за НСИ, в т.ч. ЦУ на НСИ и ТСБ.
Разпределение на заетите по отношение на образование, пол,
форма на правоотношение и възраст към 31.12.2009 г.
Структура на персонала по:
НСИ – общо|ЦУ на НСИ| ТСБ
брой | % | брой | % | брой | % | |
Образование | ||||||
Висше образование | 925 | 72,3 | 312 | 91,2 | 613 | 65,4 |
в т.ч.: | ||||||
доктор | 5 | 0,4 | 5 | 1,5 | 0 | 0,0 |
ОКС – магистър | 832 | 65,0 | 284 | 83,0 | 548 | 58,4 |
ОКС – бакалавър | 76 | 5,9 | 20 | 5,8 | 56 | 6,0 |
ОКС – проф. бакалавър | 12 | 0,9 | 3 | 0,9 | 9 | 1,0 |
Средно образование | 354 | 27,7 | 30 | 8,8 | 324 | 34,5 |
Общо | 1280 | 100,0 | 342 | 100,0 | 938 | 100,0 |
Пол | ||||||
Мъже | 186 | 14,5 | 70 | 20,5 | 116 | 12,4 |
Жени | 1094 | 85,5 | 272 | 79,5 | 822 | 87,6 |
Общо | 1280 | 100,0 | 342 | 100,0 | 938 | 100,0 |
Правоотношение | ||||||
Служебно правоотношение | 870 | 68,0 | 307 | 89,8 | 563 | 60,0 |
Трудово правоотношение | 410 | 32,0 | 35 | 10,2 | 375 | 40,0 |
В системата на НСИ стриктно са спазени нормативните изисквания по отношение на образователната степен и професионален опит за заемане на отделните длъжности, както и определените нормативи за общата и специализираната администрация и за ръководните кадри. Поради предимно производствените, а не управленски функции и задачи, които изпълняват структурните звена на НСИ, относителният дял на общата администрация е значително по-нисък от нормативно определения. Всички промени на служебно или трудово правоотношение на служителите през 2009 г. са извършвани в съответствие с изискванията на ЗДСл, КТ, Наредбата за прилагане на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, Наредбата за служебното положение на държавните служители, другите документи, свързани с промените на трудовото или служебното правоотношение на служителите и Колективния трудов договор. Назначаването на служители в системата на НСИ е извършвано при стриктно спазване на Наредбата за провеждане на конкурси за държавни служители, което позволи новоназначените служители да бъдат внимателно подбирани. През 2009 г. в системата на НСИ бяха проведени общо 16 конкурса за назначаване на служители на свободни работни места. Общият брой на обявените конкурси, приключили без назначаване на нови служители, е 4. В ЦУ на НСИ бяха проведени 15 конкурса, от които 12 завършиха с назначаване на нови служители.
Определянето на основната месечна работната заплата на заетите в системата на НСИ е съобразено с действащата нормативна уредба, като средната месечна брутна заплата на едно лице от 01.01.2009 г. за персонала на НСИ е 646,67 лв.
През 2009 г. беше разработен подробен План за обучение на служителите от системата на НСИ в изпълнение на Стратегията за обучение на служителите в държавната администрация, приета с Решение № 85 на Министерския съвет от 2002 г., Политиката за обучение на служителите от НСИ, приета през март 2007 г., Стратегията за обучение на служителите в НСИ, разработена по Национална програма ФАР 2004, Насоките за развитие на обучението в Европейската статистическа система съгласно Европейската програма за обучение по статистика. Приоритетните направления в дейността на НСИ за 2009 г. са свързани с подобряване на качеството и усъвършенстване на разпространението, анализ на текущите потребности от обучение за професионално и служебно развитие.
Основните области на обучение през 2009 г. са: подобряването на административния капацитет на ръководните служители; статистика; чуждоезиково обучение; европейска администрация и международно сътрудничество; организация и информатика. През 2009 г. в различните форми на обучение: курсове, семинари, инструктажи главно със служители от ТСБ, консултации в страната и чужбина, проучване опита на други страни и стажове в чужбина, служителите на НСИ реализираха общо 576 участия. За реализирането на цитираните форми на обучение бяха изразходвани 8741 човекодни.
През 2009 г. служителите на НСИ са участвали в 44 курса за повишаване на квалификацията. В курсове, които касаят статистическите изследвания, са участвали 483 служители, а в курсове за подобряване на административния капацитет - 84 лица, 9 лица са подобрявали езиковите си умения.
Приведените по-горе данни показват, че в системата на НСИ работят квалифицирани и образовани специалисти. Голяма част от тях са дългогодишни служители с натрупан ценен практически опит в конкретни статистически области. Делът на заетите в системата на НСИ служители с висше образование е 72,3 на сто, като за териториалните структури делът на заетите висшисти е 65,4 на сто. Въпреки това обезпокоителна е тенденцията за запазване на сравнително висок дял на служителите в териториалните статистически бюра, притежаващи средно образование - 34,5 на сто от служителите. Продължава тенденцията за продължаване на обучението на служителите за повишаването на тяхното образователно ниво. Данните са показани в следващата таблица:
Служители от НСИ, продължаващи обучението си в български университети през
2009 г.
Служители от НСИ, продължаващи обучението си в български университети през
2009 г.
Вид обучение Общо От тях:
ЦУ на НСИ ТСБ
Висше образование за получаване на образователна степен:
общо 30 1 29
„доктор“ 2 2
„магистър“ 18 18
„бакалавър“ 8 1 7
„професионален бакалавър“ 2 2
В същото време през последните години се наблюдават негативни тенденции като застаряване и ускорено текучество на персонала. Общо за НСИ през 2009 г. делът на заетите на възраст под 50 години е 52,7 на сто, за ЦУ на НСИ - 47,1 на сто, и общо за ТСБ - 54,7 на сто. Основните причини за наблюдаваните обезпокоителни тенденции е все още ниското заплащане на служителите в държавната администрация и спецификата на извършваните дейности в системата на националната статистика. Въпреки увеличаването на средната брутна заплата в системата на НСИ през 2009 г. заложените ниски прагове на заплащане на младшите експерти действат негативно върху рекрутирането на лица с висше образование във възрастовата група от 21 до 30 г.
Възраст НСИ – общо ЦУ на НСИ ТСБ
бр. % бр. % бр. %
До 20 г. 1 0,1 0 0,0 1 0,1
21 – 30 г. 65 5,1 19 5,6 46 4,9
31 – 40 г. 242 18,9 76 22,2 166 17,7
41 – 50 г. 366 28,6 66 19,3 300 32,0
51 – 60 г. 566 44,2 163 47,7 403 43,0
Над 60 г. 40 3,1 18 5,3 22 2,3
Общо 1280 100,0 342 100,0 938 100,0
От посочените по-горе данни се констатира, че средната възраст на заетите през 2009 г. общо за системата на Националния статистически институт е 47 години. Тази тенденция ще се запазва и през следващия период, което ще наложи прилагане на по-ефективни политики при наемането на лица от по-младата възрастова група.
През 2009 г. продължи тенденцията за подобряване на условията на труд въпреки предприетите от правителството мерки за ограничаване и съкращаване на капиталовите разходи и разходите за текущи ремонти и СБКМ.
През 2009 г. от Службата по трудова медицина бяха извършени следните профилактични прегледи: преглед при терапевт - 191 служители, преглед при невролог - 172 служители, преглед при офталмолог - 163 служители. Остеодензиометрични прегледи са извършени на 274 служители, а 23 работещи са преминали на преглед за ехография на простатната жлеза. Клинико-лабораторни изследвания са извършени на 479 заети лица в Централното управление и служителите на ТСБ - София град.
Беше актуализиран и разширен съставът на Комитета по условия на труд в квотите на работодателя и на служителите в НСИ.
Службата по трудова медицина направи анализ на заболяемостта сред служителите в НСИ и изготви доклади за извършените профилактични прегледи през 2009 г. на ЦУ на НСИ и всичките териториални статистически бюра. Бяха обучени членовете на КУТ и ръководителите на административните звена относно първоначално и периодично обучение по здравословни и безопасни условия на труд, съгласно Наредба № 04 от 1998 г.
Със заповед на Председателя на НСИ са определени служителите, които извършват встъпителния и периодичните инструктажи в отделните административни звена.
* * *
Националният статистически институт и другите органи на статистиката изпълниха задачите, включени в Националната статистическа програма и Плана за дейността на НСИ за 2009 г., независимо от съпътстващите ресурсни ограничения. Може да се обобщи, че с изпълнението на задачите през 2009 г. са постигнати положителни резултати и по изпълнението на Стратегията за развитие на Националната статистическа система през периода 2008 - 2012 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар